Dec 27, 2013

Fuyooo

Petang tadi dlm perjalanan balik kg dari Sg Petani dgn sepupu yg darjah satu, sambil sembang2 membelah highway tu, tetiba dia tanya sesuatu yg lately dia rajin plak dok tanya pasal tu;

A:"awat kati tak kawen lagi? hmm kati kena kawen. MESTI'
B:'laa pasaipa plak mesti kena kawen?'
A:" haa laa kena kawen la. MessssSTi. WAJIB'
B:'fuyooo wajib tu'
A:"ha laaaaa. WAJIB. wajib. mesti."
B:'okay..em pasaipa kena kawen?'
A:"sebab ##@T@**" (dia cakap malu2 pelan. tak clear sgt. ak tak dengaq)
B:'hah apadia? tak dengaq la. sebab apa?'
A:"se bab...kena LUAHKAN perasaan!"

kahkahkahkahkahkahkahkah memang aku gelak pecah perut!

B:'ooooooooooo kena kawen sbb kena luahkn perasaan..mcm tu eh'
A:" haaaaaaa laaaaaaa. ishhhh dia ni.org ckp dia gelak. buat-buat tak paham plak"

hahahahahahaha haihhh laa hg, baru darjah satu kot! lawak hri Jumaat LOL =p sengih sepanjang jalan aku! haha

Dec 17, 2013

Sorrow

“Sorrow prepares you for joy. It violently sweeps everything out of your house, so that new joy can find space to enter. It shakes the yellow leaves from the bough of your heart, so that fresh, green leaves can grow in their place. It pulls up the rotten roots, so that new roots hidden beneath have room to grow. Whatever sorrow shakes from your heart, far better things will take their place.”
--Rumi

Dec 16, 2013

Hope

Heal your wounds with H O P E   --Yasmin Mogahed
Don't lose hope! 

Dec 10, 2013

Ku bermohon

Ya Tuhan.., kalaulah segala rasa ini ternyata salah dan tidak sepatutnya dimiliki seorang aku maka aku mohon tolonglah hazafkan segalanya yang berkaitan. Lemparkan ia jauh-jauhhhh ke dasar lautan! ........dan palingkanlah aku daripada segala rasa itu buat selamanya. Karena aku ini hamba yang selalu keliru dan seringkali tersalah tafsir apa yg cuba ENGKAU sampaikan. ku bermohon Ya Rabb!

Dec 9, 2013

I know


I see the loneliness in her eyes..
I see the sadness in her eyes..
I see the struggle of hiding all those feeling..
I know i know i know! ...so do i. But what else can i do for u..? This is really beyoooooooond my power. May Allah strengthen your heart, always!




Dec 8, 2013

Pekerjaan panjang


Mau seberapa menyakitkan sebuah kejadian, jika kita mempunyai hati selapang lautan, ditumpahkan racun paling mematikan se-kontainer sekalipun, tetap akan larut, tidak terasa.

Tetapi kalau hati itu sempit, satu tetes berbisa saja cukup untuk membuat hidup kita 'binasa' sehari, seminggu, bahkan berbulan-bulan.

Melapangkan hati adalah pekerjaan panjang, perlu latihan, berkali-kali jatuh-bangun, dan jelas membutuhkan ilmu dan pemahaman baik. Tidak mengapa gagal, besok lusa tidak terasa hatinya sudah semakin luas.

--Tere Liye

Nov 27, 2013

Sandiwara


Perasan dan perasaan.,
sekali lagi ia bersandiwara.
Once again!!..pheww


Nov 26, 2013

Cukup adalah Cukup

Ketika sebutir buah mangga dibiarkan terlalu matang
Bukan semakin manis buah yang diperoleh
Melainkan busuk dan berulatlah dia

Ketika satu hamparan sawah dibiarkan terlalu matang
Bukan butir padi gemuk yang didapat
Melainkan gugur ke tanah butir2nya

Ketika kita masak mie rebus, terlalu matang
Bukan mie lezat yang terhidang
Melainkan mie besar-besar atau malah hancur

Cukup adalah cukup, Kawan
Ketika kita terlalu bijak, maka bukan kebijakan yang hadir
Berubah jadi busuk dan merusak

Cukup adalah cukup, Teman
Dalam situasi yang tepat, takaran yang jitu
Prinsip ini justeru bisa menyelamatkan kita dari situasi berlama-lama
Menyakiti diri sendiri, tidak bergerak maju2

Cukup adalah cukup, my man
Dalam situasi tertentu, kondisi terbatas
Prinsip ini justeru amat berguna
Agar kita bisa menutup lembaran lama
Untuk memulai halaman baru
Dan berharap, semoga yang terbaik akan menggantikan
Pun ketenteraman dan kedamaian akan tiba

Sungguh,
Ketika sebutir buah mangga dibiarkan terlalu matang
Bukan semakin manis buah yang diperoleh
Melainkan busuk dan berulatlah dia

*Puisi Cukup Adalah Cukup (Tere Liye)

Nov 25, 2013

Jika

Jika harapan diletakkan selain pada Allah, percayalah, kita akan kecewa.

Jika dilakukan sesuatu masih mengharap manusia lain melihat dan memuji, percayalah, kita takkan dapat istiqamah.

Jika ditimpa satu musibah, kita mengharap simpati manusia, percayalah, kita akan putus asa.

Jika pengorbanan kita tidak dinilai, malah masih dipandang serong oleh teman-teman rapat kita sendiri, muhasabahlah diri, bersihkan hati, dan kosongkan ia dari kebergantungan pada makhluk. Ketika itu, percayalah, jiwamu akan beroleh ketenangan. Redha lagi diredhai.

(Ust Syed Abdul Kadir Aljoofre )

Nov 22, 2013

Dia bercerita

Merata alam aku mencari Dhia, tetapi tidak ketemuan juga. Sudahnya aku duduk di bangku tempat kami mula-mula sampai, menunggu.

Lama. Dan dia pun muncul. "Hang pi mana?"

Dia jawab dengan air mata. Erkk..? Salah soalan ka.....??

Kemudian dia ketawa. Dibuat-buat.

'Takda apalah. Cuma tak dapat kawal perasaan. Biasalah macam tak kenal aku. Erm tadi aku tengok orang ambil hadiah kemudian bergambar beramai-ramai dengan family. Abang, kakak, adik-beradik semua ada. Best! Aku tak pernah rasa..."

Kemudian dia tunduk. Ada air menitis jatuh ke bawah.

Aku pun terus erkk?! dan erk lagi..Tatau nak buat apa. Maybe being a good listener is the best. Perhaps....

Nov 15, 2013

It's just that..

I already know the risk, but still i wanna do it! Finally, hahahahahahahahaha (gelak kt diri sendiri). PADAN MUKA. Fullstop. That's the word. kemon laaa, dah lupa ke??
..again n again n again n again..i did it again! When it's going to stop??
Holding back? I don't think i can do it anymore.
Ok enough is enough. I surrender. Call me loser? Like i care.

hmm..it's just the feeling! It's just that. My bad. No offense. 

.......dan air pun mengalir...

Nov 12, 2013

Perfect timing!

Tuhan menghantar dia pada saat yg tepat. Right person right timing. Perfect timing!! Sungguh!
Alhamdulillah terima kasih Allah. 
Di saat aku benar-benar butuhkan seseorang yang boleh berkongsi cerita, mohon pandangan khususnya Tuhan langsung menghantar dia. Allahu Allah. Dia sungguh Maha Mendengar!
.....maka nikmat Tuhan yg manakah yg kamu dustakan?? =(

Aku selalu berangan punya seorang saudara laki-laki. Tidak kisahlah seorang abang ataupun seorang adik. Namun, Tuhan tidak mentakdirkan hal sedemikian berlaku dalam hidupku. 
Erm rapat dengannya sejak sekolah, boleh berkongsi cerita, mengarut macam apa pun taktau, tak berkira, boleh menjadi pendengar setia dan tentu sekali senantiasa memberi nasihat, motivasi yg berguna.
He is the only one i can spiiiiill those 'sentapology' words freely!! haha the one i can totally be myself without hesitation yeahhh

Lama-lamaaaaa sekali barulahh dapat mendengar khabar daripada dia!! haishhhh susah sungguh nak dengar berita sejak dia sudah berumahtangga dan punya cahaya mata. Haha biasalah orang sudah berkeluarga...


Tak sangka hg nak call masa lunch tadi!! w.pun dok pekena aku lagi, belakon jdi inspektor plak kali ni haiiiilaaaa seronok sungguh pekena orang. Itulah dirinya. Thanks my big bro! Your ideas is superb!! thumbs up bro!! jazakallahukhair =)

Saudara jauh yg selalu saya doakn kebahagiaan beliau. Fi hifzillah!

Nov 10, 2013

Sejenis makhluk

Wanita adalah mahkluk kepastian. Sebagian besar dari mereka bisa menunggu dengan sabar datangnya kepastian tersebut; menunggu, menunggu dan terusss menunggu.

Maka, biar momen menunggu itu tetap berkualitas, mari di-isi dengan hal2 yang positif. Sibukkan diri dengan aktivitas2 bermanfaat. Terus memperbaiki diri. Nah, kalau ternyata si mister x itu nggak nyadar2 juga ditungguin, malah nyantol ke tempat lain, setidaknya momen menunggunya tidak sia-sia.

--Tere Liye

Oct 28, 2013

su dan ka

I want to sleep. seriously!! but i can't!!. runny nose makes my head cramp! Therefore, i end up uploading all these 'kesukaan' hehehe.. Cik Kem said, after my graduation day, this is the second time she saw me being sooooo happy 'dalam-erti-kata-yg sebenar' haha only-we-know-what-it-is =p




(...nk upload gmbr lgi tp internet slow plak so ni jelah dulu setakat ni)


Oct 9, 2013

Sesekali

Sesekali mundurlah selangkah. Temukan hal terlewat yg jatuh di bawah. Tataplah ke segala arah. Dunia kan jadi lebih indah!
-RIni Aprilia

Oct 4, 2013

Sep 23, 2013

Kegembiraan


Alhamdulillah hari ini ada dua kegembiraan. Pertama, menerima kunjungan tetamu jauh akhirnya Ahmad Al Furqan bersama ummi Syaza Faisya dan walid Paysal Kampretoz menjejak tanah utara hehe..gumbira smpai tak ingt nk ambik gmbr Furqan.

Emm kedua, alhamdulillah w.pun terperangkap lhmpir sejam dlm 'jam' atas jambatan bermula sejak nak masuk tol sebab ada accident atas jambatan, akhirnya sempat jugak ikuti slot beliau.
Attended Mr Kenn Foo Wedding Fine-Art Seminar! Sukaaaaaa!! This is my PASSION wokeh hahaaa.. No offense!

Sebelum pulang, sempat bertemu beliau utk bertanya beberapa soalan. Ketika menegur beliau, beliau terus menghulurkan tangan untuk bersalam dgn saya. Lalu pantas saya merapatkan kedua tapak tangan ke dada kemudian saya tunduk sedikit kepada beliau dan beliau membalas tindakan yg serupa seperti saya seolah2 memahami maksud hati saya--'sorry!-I-can't-shake-hand-with-u-because-this-is-an-obligation-in-my-religion,-woman-cannot-shake-hand-with-man-except-her-mahrams'-- Sukaaa!! Sebab w.pun beliau seorang lelaki non-Muslim Malaysia, dia tahu dan menghormati cara sy tanpa banyak soal.

Sebab..dulu, dlm suatu acara yg mana pemberi hadiahnya ialah seorang pemimpin tertinggi negara kita, saya pernah 'dibasuh' seketika kerana mengelak utk bersalam dgn beliau sewaktu rehearsal (sy lapik tgn bwah tudung). Tak ada pun yg nak membela saya. Padahal mereka sebangsa seakidah saya..sedihhhh..sebab tu tadi bila jmpa org yg faham gini, saya gembira gila!!
Seandainya semua pemimpin serta para lelaki Muslim memahami...

Sep 20, 2013

Jauh


Menunggu-nunggu tawaran Nurse U41 drpd SPA, tapi tak kunjung tiba. Nak isi U29 tpi tak boleh plak huu.. Sudahnyaaaaa geram punya pasal aku isi segala jawatan yang mengarut saja bagi cukup kuota hehe..Yang bestnya, yang mengarut tu plak yang dok panggil interview wahahaha..Jurubahasa L17, Pengajar Jururawat U41 (yg ni agak related + kurang mengarut, interview kemarin hehe), pastu tadi dpt plak msg utk interview Penolong Pemeriksa Kilang dan Jentera J29 hehehe..Mak dah gelak guling-guling dah dengan kemengarutan aku ini =D 

Hmm so, what do i do to keep me on the track?? Buat semula tabiat lama seperti menonton Royal Pains, Nurse Jackie, TMD dan yg seangkatan dengannya.
 Biaq pi lah hidup dalam angan-angan sat sementara menunggu giliran nak masuk gear. Janji bahagia! Wait for ur turn! Bahagian rezeki yg takkan diambil orang =)

Aku nak pergi jauhhhhhh bukan nak lari laju! Pasak betoi2 dalam jiwa. Never afraid of being left behind by the others. Just keep going, plan ur future, create ur own history n enjoy it! Allah knows best =D

**mode semangat ni hahaa..i think i'd hit my ground already, so now it's time to get back up! (John Gray) chill ya!


Petra, Jordan

Sep 11, 2013

Tajuk

Saya mencintai sunset,
menatap kaki langit, ombak berdebum
Tapi saya tidak akan pernah membawa pulang matahari ke rumah,
kalaupun itu bisa dilakukan, tetap tidak akan saya lakukan

Saya menyukai bulan,
entah itu sabit, purnama, tergantung di langit sana
Tapi saya tidak akan memasukkannya dalam ransel,
kalaupun itu mudah dilakukan, tetap tidak akan saya lakukan

Saya menyayangi serumpun mawar
berbunga warna-warni, mekar semerbak
Tapi saya tidak akan memotongnya, meletakkannya di kamar
tentu bisa dilakukan, apa susahnya, namun tidak akan pernah saya lakukan

Saya mengasihi kunang-kunang
terbang mendesing, kerlap-kerlip, di atas rerumputan gelap
Tapi saya tidak akan menangkapnya, dibotolkan, menjadi penghias di meja makan
tentu masuk akal dilakukan, pakai perangkap, namun tidak akan pernah saya lakukan

Ada banyak sekali jenis cinta di dunia ini
Yang jika kita cinta, bukan lantas harus memiliki

Ada banyak sekali jenis suka, kasih dan sayang di dunia ini
Yang jika memang demikian, tidak harus dibawa pulang

Egois sekali, Kawan, jika tetap kau lakukan.
Lihatlah, tiada lagi sunset tanpa matahari
Tiada lagi indah langit tanpa purnama
Juga taman tanpa mawar merekah
Ataupun temaram malam tanpa kunang-kunang

Ada banyak sekali jenis cinta di dunia ini
Yang jika sungguh cinta, kita akan membiarkannya
Seperti apa adanya
Hanya menyimpan perasaan itu dalam hati

Selalu begitu, hingga akhir nanti.

(Tere Liye,)

Sep 9, 2013

Bukan kesalahan

Luka lama berdarah kembali.. 
Ya Tuhan..
Perempuan dan perasaan; 
tak terpisahkan! Ini bukan kesalahan.

Sep 7, 2013

Embun dan Perasaan

Embun & perasaan

Kenapa embun itu indah,
Karena butir airnya tidak menetes
Sekali dia menetes, tidak ada lagi embun

Kenapa purnama itu elok,
Karena bulan balas menatap di angkasa
Sekali dia bergerak, tidak ada lagu purnama

Aduhai, mengapa sunset itu menakjubkan
Karena matahari menggelayut malas di kaki langit
Sekali dia melaju, hanya tersisa gelap dan debur ombak

Mengapa pagi itu menenteramkan dan dingin
Karena kabut mengambang di sekitar
Sekali dia menguap, tidak ada lagi pagi

Di dunia ini,
Duhai, ada banyak sekali momen-momen terbaik
Meski singkat, sekejap,
Yang jika belum terjadi langkah berikutnya
Maka dia akan selalu spesial

Sama dengan kehidupan kita, perasaan kita,

Menyimpan perasaan itu indah
Karena penuh misteri dan menduga
Sekali dia tersampaikan, tidak ada lagi menyimpan

Menunggu seseorang itu elok
Karena kita terus berdiri setia
Sekali dia datang, tidak ada lagi menunggu

Bersabar itu sungguh menakjubkan
Karena kita terus berharap dan berdoa
Sekali masanya tiba, tiada lain kecuali jawaban dan kepastian
Sungguh tidak akan keliru bagi orang2 yang paham

Wahai, tahukah kita kenapa embun itu indah?
Karena butir airnya tidak menetes,
Sekali dia menetes, tidak ada lagi embun.
Masa singkat yang begitu berharga.

(Tere Liye,)

Aug 28, 2013

Cinta




Berchenta dengan kamera dan lensa, inilah padahnya!! Uhuu can't help myself to stop thinking about it =( 

focusing problem..autofocus tak boleh, manual focus pun problem.Huaaaa apapun tak boleh =(


3 kupang ohh 3 kupang... Nak harap orang hadiahkan?? Berjanggut laa jawabnya. 
Huuu ottoke? Ottoke?? H E L P

Aug 10, 2013

Raya

Raya. Tiada kata. Meriah? Sama sahaja. Apalah erti raya tanpa seorang dia.. Waiting for someone to bright up my day, our day again :) 
Who???  Only Allah knows. 
Wait for ur turn!



Jul 26, 2013

Tanah Rencong, takkan terlupakan!



Aceh.. 

InshaAllah segala perasaan dan kenangan itu takkan terlupakan! Sebagai seorang perempuan berduka dari Tanah Melayu yang berkelana ke Tanah Rencong, ternyata itu suatu pengalaman yang tidak tergambarkan. Apatah lagi, pemergian ke Nanggroe Aceh Darussalam itu merupakan suatu impian yang sudah lama terpendam di lubuk hati yang paling dalam serta sudah lama terpahat di awan impian. Kemudian, Tuhan mendaratkan impian itu di bulan yang penuh kemuliaan dan sememangnya dinanti-nantikan, Allah Allah..luar biasa rasanya.

Memang aku berdarah Aceh di sebelah nenek sebelah ayah namun itu belum cukup untuk membulatkan keinginanku untuk ke sana sehinggalah terjadinya peristiwa yang meruntun hati masyarakat seantero dunia, Tsunami 2004. Ketika itu, jiwa ini meronta-ronta untuk ke sana mengikut misi bantuan. Padahal waktu itu aku masih sekolah tingkatan lima. Mana mungkin dengan mudah aku lolos untuk ke sana melainkan sekolahku ada menghantar skuad bantuan khas. Lalu, hasrat itu akhirnya ku tahan-tahan dahulu dan biarkan ia terbang bebas meronta-ronta semahunya ke seluruh pelosok sanubari selama mana yang ia perlu sehinggalah nanti bila tiba saatnya Tuhan pasti menjawab doa dan hasrat itu.

Dan alhamdulillah, akhirnya Tuhan menjawab doaku di bulan Ramadhan yang mulia tahun 2013. Ameen Ya Allah! Terima kasih Ya Allah.

Sejujurnya sebelum berangkat ke Aceh pada tanggal 19 July, aku sedikit gusar. Itu perasaan yang tidak dapat dinafikan. Memang aku sudah maklum tentang gempa yang baru berlaku di Aceh awal Julai lalu, kemudian diikuti dengan gempa kedua dan ketiga yang hampir sangat dengan tarikh keberangkatanku ke sana. Allah2..Sehingga membuatkan aku pasrah berdoa apapun yg bakal terjadi sewaktu aku di Aceh nanti, aku sudah bersedia dan redha. Tambahan pula, aku pernah menonton dan mengulang tonton cerita Hafalan Sholat Delisa yang ternyata mengisahkan tentang kejadian Tsunami 2004 di Aceh. Lagilahhh!! Namun, aku tetap tekad dan meletakkan seluruh keyakinanku kepadaNya. Sekali aku melangkah, aku tidak akan menoleh ke belakang lagi. Itu sifat orang Intuitive Extrovert, bilang Ust Rizki =D

Ustaz Rizki Fakhrullah

Aceh menemukan aku dgn beberapa insan yang benar-benar menginspirasikan. Patutlah sejak dahulu lagi aku ingin sekali utk ke sana. Rupanya memang ada tarikan yg sangat kuat rupanya. Emm aku jarang berbicara soal jodoh secara terbuka dengan sesiapa terutamanya mereka yg tidak pernah aku kenal. Tetapi dengan beliau, aku mampu bercerita dgn bahagianya seolah-olah aku sedang bercerita dgn pakcik aku atau lebih tepat seperti berbicara dgn seorang ayah. Setiap butir bicara beliau umpama mutiara yang telah lama aku nantikan. Antara pesanan beliau yang terus masuk menyentuh tangkai hati ku dan takkan terlupakan inshaAllah;

"Jangan pernah memasukkan pria ke dalam hati sehinggalah telinga kamu mendengar lafaz aku terima nikahnya. Jangan pernah."

"Kalau berjodoh di dunia itu kan perkara biasa. Tapi kalau berjumpa jodoh di akhirat, naah itukan luar biasa. Jadi usah risau, tetap terus bermohon kepada-Nya kerana Dia pasti akan menurunkan apa yg dihajati."

Zaaaaaaap! terus merentap hati. Luar biasa. Terasa seperti aku berada dalam novel karangan Andrea Hirata ataupun Ahmad Fuadi pula. Padahal ini betul-betul terjadi di alam realiti. Ya takkan terlupakan! Jazakallah Ust Rizki Fakhrullah! Semoga dan semoga sentiasa dirahmati Allah. Barakallah.

Buk Yanti
Masjid Makmur, Kota Banda Aceh terletak selang beberapa bangunan sahaja dari hotel kami menginap. Sepanjang keberadaan kami di situ, di situlah tempat kami berterawih. Malam kedua di Aceh, merangkap malam terakhir di sana, aku tetap juga solat terawih di kaki lima masjid kerana kebanjiran jemaah lelaki mahupun perempuan. Yes i was impressed! Ini suatu pemandangan yang aku jarang lihat di masjid sekelilingku di Malaysia. Mungkin ada tetapi tidak terjumpa oleh aku. Sangat menyejukkan mata!






Semalam aku dengar Makcik Semah bercerita, ohh dia juga ahli rombongan kmi, katanya kanak-kanak perempuan mereka letak di saff hadapan sekali untuk bahagian perempuan. Wahh betul ke? Aku teruja. Sebab aku tidak berkesempatan untuk solat di dalam masjid lagi. Lalu aku bertekad, ok inshaAllah subuh esok aku mesti datang solat di masjid demi menyaksikan kebenaran yang diperkatakan Makcik Semah itu.

Erm aku solat terawih seorang diri di sebelah makcik, kakak Aceh yang pastinya tidak dikenali. Usai solat, aku sekadar berbasa-basi dengan seorang makcik Aceh di sebelah kiriku. Beliau juga kelihatan ramah apatah lagi setelah aku khabarkan aku dari Malaysia dan sudah mahu pulang esoknya. Lalu aku tanyakan kepadanya perihal saff kanak-kanak perempuan itu.

"Iya benar, di masjid ini memang dipraktiskan kanak-kanak perempuan dikhususkan berada di saff pertama wanita kerana tidak mahu ribut-ribut dan.. (apatah lagi yg dia ckp, aku kurang jelas)"

Tapi setakat yg aku paham, Wow bagusnya masjid ni! Pada hemat aku, memang bagus buat gini sebab selain membuatkan anak-anak tadi undercontrol, secara tak langsung membuatkan mereka rasa dihargai apabila datang ke masjid dan seterusnya memupuk minat mereka untuk terus datang ke masjid lagi nanti.

Kanak-kanak dihargai! Bagusnyaaaa..

Aku tengok budak-budak lelaki pun macam bahagia ja depa dok tolong angkat dan bentangkan tikar dan sejadah di luar masjid. Bahagia bukan main sambil bekerja! tapi kalau budak-budak kita, Allah jenuh kena tempik dah..huu esok-esok besar, memang payahlah generasi kanak-kanak nak dekat dengan masjid sebab dari kecik asyik kena marah ja dan tidak dihargai warga masjid. Ohhh sedih.

Erm itulah Aceh serambi Mekah.

Berbalik kepada makcik Aceh tadi, setelah mengetahui aku orang Malaysia, beliau pun semangat bercerita. Rupanya, beliau itu seorang guru tadika dan juga ketua guru-guru tadika seluruh Aceh! Beliau pernah beberapa kali datang ke Malaysia melawat beberapa tadika di seluruh Malaysia. Okayy, she is someone. Sesudah puas bertukar cerita, lalu kami bergerak keluar untuk pulang. Memandangkan aku datang pun jalan kaki jadi pulang pun sudah tentu macam tulah. Tetapi, makcik itu bersungguh mahu menghantar aku pulang. Aku menolak dengan baik sebab memang dekat je pun hotel dengan masjid, tetapi dia bersungguh juga mahu menumpangkan aku. Ok aku tiada upaya menolak lagi.

Kami bergerak ke arah skuternya. Ok orang-orang di sini kalau pemboncengnya terutama perempuan mereka memang biasa duduk sebelah sopan gitu. Oh minta maaflah aku tak mampu. Haha aku celapak je macam biasa. Dah memang itu gaya aku naik motor di Malaysia. Sempoi sungguh makcik ini bawak motor membelah lautan kenderaan di kiri kanan jalan. Macet itu perkara biasa di negara Indonesia. Beliau siap offer nak bawak aku ronda-ronda melihat kawasan lagi. Itu memang peluang keemasan tapi aku terpaksa menolak kerana sudah berjanji untuk berjumpa Ustz Rizki malam itu. Sudahnya, beliau menghantar aku sampailah ke depan entrance hotel walaupun terpaksa melawan arus trafik. Oh terharu. Kebetulan sewaktu dia menurunkan aku, geng2 budak lelaki kumpulan kami baru juga tiba di entrance hotel berjalan kaki. Terus si Ridhwan meluru ke arah aku,

"siapa tu kak? Saudara ke?"
'Eh taklah. Baru je jumpa masa solat tadi'

Setelah mengucapkan salam perpisahan dan bersalaman, motor makcik berlalu pergi. Terima kasih banyak Buk Yanti! InshaAllah ada rezeki kita bisa ketemu lagi!Dan esoknya, alhamdulillah aku Subuh di masjid dan sememangnya aku dapat menyaksikan kebenaran yang diperkatakan. Kanak-kanak perempuan di saff hadapan dan apa yang membuat aku lebih kagum, waktu-waktu Subuh begini bukan hanya seorang dua sahaja kanak-kanak perempuan yg datang solat okay, lebih kurang 10 orang. Oh ok. I'm impressed!

En Marlizar

En Marlizar itu bertindak sebagai tourist guide kami sepanjang di Aceh. Awal-awal lagi aku khabarkan kepada En MArlizar tentang hasrat untuk ke kedai buku memandangkan memang aku sudah memasang niat untuk mesti pulang dari Aceh dengan Rantau 1 Muara, pelengkap trilogi Negeri 5 Menara karya Bang Ahmad Fuadi. Kerana, novel itu belum masuk ke pasaran Malaysia. Aku sudah terlepas peluang sewaktu di Padang tempoh hari kerana tarikh launching nya sehari dua sebaik sahaja aku pulang ke Malaysia. Adusss keciwa.

Memandangkan jadual kami agak padat di Aceh, yelah 3hari je pun, itu pun bukan fully 72hours, aku masih tidak nampak ruang untuk kabur sebentar ke mana-mana toko buku di sekitar Banda Aceh. Dan hal itu ternyata amat merisaukan aku. Malam terakhir itu, kami cuba untuk mencari kedai buku selepas solat terawih tetapi malangnya jam sudah melangkau jam 10malam, jadi kedai sudah tutup. Ahh aku semakin gusar.

Akhirnya, alhamdulillah pagi terakhir sebelum kami berangkat ke airport, sewaktu yang lain singgah ke kedai souvenir, En Marlizar mengajak aku mencari toko buku di sekitar situ. Kak Siti dan En Sofee ikut serta. Dan saat novel itu tiba ke tangan, subhanallah luar biasa rasanya. Gumbira. En Marlizar mohon maaf kerana tidak dapat ke kedai buku seperti yang aku hajati (seperti yang aku lihat di dalam website Negeri 5 Menara, mereka yg mencadangkan nama toko buku di Aceh yang menjual Rantau 1 Muara). Ohh itu sudah tidak mengapa lagi kerana yang pentingnya ada atau tidak novel itu. Kedai mana sudah tidak jadi masalah lagi. Alhamdulillah! Terima kasih mas!




En Fade dan isteri

Mereka ini datang dua malam berturut-turut sepanjang keberadaan kami di Aceh. Malam pertama, mereka bawa ke kedai makan Mee Razali yang terkenal di Aceh. Kemudian malam kedua, mereka bawa ke tempat sate Aceh pula. Wahhh sangat masyuk! Tapi malangnya kedua-dua tawaran hebat mereka itu, aku tidak dapat ikut serta kerana ada kerja yang perlu dilunasi. Malam pertama, aku diamanahkan untuk mengira total wang sumbangan bersama beberapa orang yang lain. Kemudian, malam kedua aku sudah berjanji mahu berjumpa Ust Rizki. Maka kedua peluang itu terpaksa aku lepaskan.

Sungguhpun begitu, En Fade dan isteri melayani kami dengan bagus sekali. Seperti kami ini saudara yang telah lama dikenali. Hinggalah pagi terakhir kami di sana, mereka turut datang untuk menghntar kami.

Sekembalinya ke Malaysia, aku masih berhubungan dengan mereka. Aku khabarkan keterharuan aku dengan layanan mereka sewaktu di sana, lalu En Fade jawab;

'Hajar itu kami anggap sudah seperti saudara kami. Kerana sewaktu tsunami dahulu, kami banyak kehilangan saudara mara, jadi sekarang Hajarlah saudara kami.'

Terharu kan..?

'Seandainya butuhkan pertolongan kami nanti, silakan menghubungi kami. Kami sentiasa sudi membantu dan pintu rumah kami sentiasa terbuka untuk anda smua'

Mereka sangat ikramu dhuyuf kann?? Memuliakan tetamu. Aku ingat setelah berjumpa Ammu, Ustazah Maha, Ustazah Amal, Ustaz Mahmud dan Ammu Ibrahim di Mesir dan Jordan, aku tidak akan menemukan lagi orang yang memuliakan tetamu sebegini rupa. Ternyata aku silap. Masih ada sebahagiannya di negeri Aceh ini. Allahu Allah..

Mungkin inilah dia yang dimaksudkan Imam Shafie dalam sebahagian syairnya;

Orang berilmu dan beradab tidak akan diam di kampung halaman
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri seberang
Merantaulah, kau akan dapatkan pengganti kerabat dan kawan
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup akan terasa setelah lelah berjuang


Ok i feel it Ya Allah. Terima kasih atas segalanya Ya Allah. Haza min fadli Rabbi!
Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan....?


Nukilan,
Perempuan berduka dari Tanah Melayu





p/s: sorry! Bila aku mula menulis, beginilah jadinya. Lupa nk berhenti. My bad.

Jul 16, 2013

Mereka dan Kita

Kalau bukan bulan Ramadhan pun banyak kita jumpa 'mereka' ini, apatah lagilah bila dalam bulan Ramadhan. Siapa 'mereka'? Mereka yg meminta sedekah di bazar ramadan, dkt entrance bank @ di mana-manaa, mereka yg memohon sumbangan dan derma itu ini utk golongan yg memerlukan. Kebanjiran mereka-mereka ini hmm agak-agak sebab apa ya? Mereka memang jujur atau menipu?

Untuk seorang saya, biarlah alasan apa yg mereka berikan sekalipun kerana saya percaya itu urusan mereka dgn Tuhan, (hang muhong hang jawab la dgn Tuhan nanti), saya tetap percaya dalam setiap bahagian rezeki kita pasti tetap ada bahagian orang lain juga dan saya percaya inilah PELUANG yg Tuhan bagi untuk kita menjana pahala. Peluang memang banyak. Nak rebut atau tidak itu terserah kpd kita. Infak itu kan salah satu cabang keberkatan hidup?

Tak terasa ka kehadiran 'mereka' ini seperti--- "woi2 kami mai nak bantu, nk bagi peluang hampa generate saham akhirat ni"--?hehehe..

Tidak kisahlah hendak hulur seringgit dua atau sekupang dua sekalipun yg penting kita TERASa nak memberi. Kalau tidak mahu memberi sekalipun tidak mengapa. Tidak berdosa. Jangan mengata tak ketahuan hala haa itu mengundang dosa. Sebab siapa tahu, dgn keadaan diri kta yg senantiasa banyak dosa ni, mungkin ni caranya utk bersihkan, hapuskn segala dosa, tambah keberkatan hidup dannnn sebab tulah rupanya Allah hadirkan 'mereka' ini kpd kita, kan??!
(Sebab tulah 1hri nnt saya nak jadi kaya tpi tak cinta harta! ok tlg doa.)
Emm saya fikir begitu. Anda bagaimana?

Jul 15, 2013

Peluang

TAWARAN HEBAT MENJANA PAHALA. JOM rebut peluang!;

1) InshaAllah ada satu trip amal ke Aceh utk menyantuni anak yatim akan berlangsung pd 10 Ramadhan [19-21july] oleh fb Tiket Murah, jadi sesiapa yg ingin menderma barang seringgit dua jangan malu jangan segan boleh pm sy. Sy tlg jadi wakil kutip dana je

2)Rayuan sumbangan beras utk fakir miskin sempena Eidul Fitri 1434.. Sekampit beras 10kg berharga RM25 shj. Segala sumbangan anda bolehlah disalurkan kpd International Muslim Aid M'sia (IMAM) melalui saya sendiri selaku Bendahari atau kpd wakil IMAM yg lain spt Ust Mahizan Mat Lazim 013-5931797 dan En Md Juhari Ismail 012-4309860.

Thanks in advance! Jazakumullahukhairujazak!! May Allah bless us all
~One of the sources of barakah is through CHARITY. ~ Setiap amaun duit yg kita ada, tetap ada bahagian org lain di dalamnya. Dalam dua ringgit yg kta punya, kurang2 sekupang dua tetap hak org lain sebenarnya..,contoh. Pelaburan akhirat tak rugi lho!~

p/s: untuk perkara no. 2, kalau nk bnk in duit dan mnta kmi tlg belikan beras pun bole. no problemo. kmi tukang perantara dan pelaksana ja =)

Jul 13, 2013

Ramadhan Rush!


It's 4th of Ramadhan.. 
Ramadhan is running away. Away n awaaaay from me...
it's leaving us (me; to be specific)! .. but I.. I feel like...erm..
am still standing at the beginning and looking around; 
looks like do not know where to start. 
Blurrr.
Brain shutdown huh?
My bad..
Aiyakkkk!! Deyyy wake up laaa. 
Ain't Ramadhan is 'PESTA IBADAH' ?? 
Oh kemonn! 
Get out from ur dungeon of unproductivity!
Ramadhan RUSH!!




Jul 10, 2013

Langit Ramadhan




Langit Ramadhan. Duduk depan rumah watching sunset. Solace!

Entering madrasah Ramadhan. Semoga grad dengan jayanya! 

Jul 8, 2013

Menyantuni Ulama'

Sebelum subuh Jumaat lalu, rombongan kami tiba di Masjid Darul Anuar, Pulau Melaka. Masjid yang selalunya beliau menjadi Imam. Ah beruntunglah menjadi makmum kpd beliau. Suaranya perlahan dan syahdu sekali. Kedengaran seperti sarat dengan kelelahan yang telah lama sekali ditahan-tahan. Kata Ustaz Mahizan, ketua rombongan kami, kemungkinan besar Tok Guru tidak dapat beri kuliah dhuha hari ini kerana beliau kelihatan uzur sangat sewaktu subuh tadi. Ahh terasa seperti berkecai impian. Telah lama aku ingin mendengar kuliah yg disampaikan Tok Guru di dataran ilmu.

Setibanya kami di pekan Kota Bharu, kami diberi waktu sehingga jam 10.30pgi untuk bebas ke mana-mana. Ada yang pergi ke Pasar Siti Khadijah, Pasar Buluh Kubu dan tidak kurang juga yang sekadar turun minum di kedai berhampiran kemudian naik ke atas bas semula. Namun, aku dan Dr Asyura, kami putuskan untuk tetap jalan sahaja menuju ke sana demi melihat siapa yang bakal menyampaikan ceramah. Untung-untung Tok Guru sendiri walaupun ustaz sudah khabarkan yang Tokguru sepertinya uzur amat. Setibanya kami di sana, wahh ramainya manusia! Indahnya pemandangan. Masyarakat dahagakan ilmu. This is Kota Bharu!

Dari jauh sayup-sayup kedengaran suara yang mendatar perlahan senada tetapi menyentuh hati para pendengar, sepertinya suara beliau! Alhamdulillah Tuhan beri peluang sy berada di Dataran Ilmu, Kota Bharu, mendengar kuliah dhuha Tok Guru! Dream came true! Perasaan?? Allahu Allah, tak terucapkan! Alhamdulillah akhirnya..,sbg anak bumi Mutiara yg jarang dpt peluang bertentang mata dgn tok guru tentu sekali saya teruja! Menyantuni ulama'. Suka!




Kemudian, hari Ahad berpeluang menziarahi Ma'ahad Darul Quran, Rusila, Marang, Terengganu. Berpeluang berjumpa dgn Penaung Ma'ahad, YAB Tok Guru Haji Hadi Awang dan mendengar tazkirah beliau seketika. Paling sy ingat Tokguru pesan, first thing first, bersyukurlah sebab Allah lanjutkan usia kita..
Ma'ahad Darul Quran, Rusila, Marang




Allahu Akbar..seronoknya tak terkata dapat bertemu mata dgn ulama'! Segala rasa ada. Rasa nak pecah hati sebab sarat dgn rasa malu, rs byk dosa gila dan macam-macam lah. Terharu dan tersentuh dgn kerendahan hati mereka. Jumpa dgn orang-orang soleh ni at least membuatkan kita rasa nak jadi lebih baik daripada diri kita yg sedia ada. Automatik membuat jiwa rasa penuh dosa cacat-cela. Em kurang-kurang terkena la juga tempias 'minyak wangi' daripada mereka kan. Jom jadi baik! Belum terlambat.

May this visit be a good start for me to be a better man! Ramadhan Kareem!!
p/s: Rombongan petugas2 Konvensyen Perubatan Islam peringkat kebangsaan 2013 + International Muslim Aid Msia (IMAM) ke Kelantan-Terengganu 4-7Julai '13

Jul 2, 2013

Jun 27, 2013

Time flies.. it's June 27th!

Sesudah separuh abad lamanya, sesudah tiada lagi seorang dia, barulah aku menemukan sekeping foto ini yang menyimpan seribu satu makna. Itupun baru saja ditemukan sekitar beberapa minggu yang lalu. Mujurlah Kak Aisyah khabarkan ketika kami para sepupu sedang bersama-sama menatap album lama yang terkandung sejuta nostalgia itu. Jika tidak, sampai saat ini pun aku masih tidak ketahuan lagi bahawa itulah dia cinta hatiku yang senantiasa membuat aku rindu. 



Oh masa..pantas sungguh dikau berlalu. Hari ini, sekali lagi hari dan tanggal yang sama, seperti 11 tahun yang lalu, berkunjung tiba. Masih teringat-ingat aku segala yang berlaku pada 27 Jun di kala 11 tahun yang lalu. Masih segar segalanya! Biarlah momen yang tidak disangka-sangka itu terus kekal dalam lipatan sejarah hidup kami. Biarkan ia terus hidup dalam memori kami. Maafkan aku atas segalanya.
Semoga tenang di sana!


You are forever my hero!




Jun 24, 2013

Simple Rules

:LIFE HAS FEW SIMPLE RULES:

Rule 1:
Always thanks to ALLAH, no matter how sad you are or how happy you are.

Rule 2:
Always believe in your self, no matter how many times you have failed.

Rule 3:
Never judge your self on the basis of other's comments/critics.

Rule 4:
Always be a good listener, but take decisions on the basis of pure logic.

Rule 5:
The last but not least, always be motivated. Because it is the key 2 a successful life!
(Dr Zakir Naik)

Jun 23, 2013

Luar biasa

When I'm alone and need someone to support me, no one comes to help me except Allah. When I pretend to be strong, no one sees my hidden tears except Allah. When I'm sad and need a shoulder to cry on, no one supports me but Allah. Pleasing a human is very difficult, pleasing Allah is the easiest. People sometimes punish me for mistakes I have not done, Allah ignores and excuses the ones that I did. This is Allah, The Greatest, The Most Almighty, The Most Beneficent, The Most Merciful and all praise belongs to Him. -Prof Tariq Ramadan

Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan..?


p/s: suka ulang-ulang ayat ni. Sensasinya senantiasa luar biasa!


Jun 21, 2013

21 Juni


Entah entah dan entah..entahlah. 
Di hujung sudut hati, jiwa seperti meronta. Di hujung sudut yang satu lagi, ia seperti redha. Di sudut yang lain pula, ia seakan menjeruk rasa. 
Oh Tuhan, mengapa? 
Ujian perasaan itu benar-benar mengocak ketenangan jiwa..Sesungguhnya aku dan seluruh jiwa ragaku adalah hak milik-MU. Maka bantulah aku.

Jun 20, 2013

Jakun

Hari itu, setelah selesai majlis kahwin seorang rakan sekolah dan se-universiti, aku menemani rakan-rakan dari KL untuk berjalan-jalan di sekitar Penang. Berjalanlah sangat katanya..haha..memandangkan jam sudah hampir pukul 6 petang, lalu mereka pilih untuk pergi ke mana-mana port yg best untuk shoot sunset. Ahh sudahh mana aku nak bawak depa ni? Setelah difikir-fikir, lalu kami menghala ke Kuala Muda. Pemandangan sunset di situ boleh tahan juga. Epit yang bawak aku ke sini suatu masa dulu untuk tengok sunset.

Kami tiba di pantai Kuala Muda. Depa kata nak cari sesuatu seperti jeti atau yg sewaktu dengannya. Aku tak penah pi pun sampai hujung jeti nun. Tanya orang kemudian sampailah kami kt tempat jeti bot loading ikan. Bau? Jangan cakap la. Opkos bau ikan lerr haha..tapi aku layan je.

Sejak kami turun dari keta, kami perasan ada beberapa pasang mata seperti memerhati setiap gerak geri kami. Alamak tak boleh parking sini ka? Atau tempat ni hanya boleh untuk org tertentu ja ka? Takpa kami redah ja.

Melihat bot-bot nelayan yg parking elok di situ ohh indahnya pemandangan. Seketika, seorang pakcik datang menghampiri.

"Ni mai nak buat liputan ka? Wartawan dari mana?" soalnya.

Erkkk...ada rupa wartawan kah kami? hahahaha... Oh baru aku perasan, mungkin sebab pakaian kami tampak kemas dan bergaya sket kot haha..kebetulan aku pakai baju kurung ke pantai, yelah terus dari kenduri tadi. Biasanya aku sempoi dengan t-shirt dan seluar je seperti budak sekolah hehe..tambah plak kami masing-masing menggalas kamera siap dengan tripod bagai, waduhh ada laa kot sikit-sikit gaya wartawan di pandangan mata depa,...katanya..haha

'Dak aih pakcik. Kami bukan wartawan. Saja ja mai nak ambik gambar'
"Ohh ingatkan wartawan tadi. Kalu ya, pakcik nak jadi jurucakap la haha"
Dan terburailah ketawa semua orang...hahahaha

Sedang mereka asyik berfoto, aku lebih banyak menikmati keindahan alam sahaja, ada beberapa bot tiba. Nelayan yg baru pulang dari laut. Aku perhatikan sebuah bot ini dan nampaklah dalam bot beliau udang lipan yang besar bgi aku sebab ak tak pernah tengok udang lipan sebesar tu selama hidup ni. So, jakun la sikit.

Sekadar berbasa-basi ,memandangkan bot dia memang parking depan kami, aku menegur

"Besaq udang bang"

Dia membalas, 'kak nak ka?'
"Eh dak, dak..Saja la. Tak pernah tengok udang lipan besar tu"

'Dak aih takpa-takpa, mai saya nak sedekah dekat kak',

"eh takpa takpa cik"

'Takpa kak takpa, saya nak sedekah" serentak dia pun menjerit ke arah pembantunya untuk diambilkan plastik beg.

Erkk..dan aku pun kelu tak terkata.

Setelah menuang sebaldi kecik yang ada udang lipan dan sedikit ketam kecil, dia menyeluk ke dalam uncang ikan pula untuk mengambil segenggam dua utk diberikan pada aku.

"Nah kak, saya sedekah dekat kak. Takpa saya nak bagi"

'Ya Allah cik, ish terima kasih banyak-banyaklah ya. Semoga murah rezeki!'


Disebabkan taktau nak cakap apa dah, malu pun ada jugak, aku rasa itulah kot ayat yg terbaik mampu aku lafazkan kepada beliau. Terima kasih encik! Rezeki dari arah yg tak disangka-sangka.
Pemilik bot ni, barakallah! Dlm gmbr: pembantu beliau.
Erm setelah pulang ke rumah, aku ceritakan hal tersebut kepada tok dan toklong dan depa pun kata;

"Haa dia rasa besar hati la kot ada orang nak tegur dia. Selama ni mungkin org luar tak penah tegur dia"

'Ooo orang besar hati ka kalu kita tegur dia lagu tu?' macam bangang kan tanya soalan gini haha..biarlah.

"Haa la, orang besar hati woo kalau kita tegur depa"

Oooooooooooooooooooooohh baru ku tahu sebenarnya orang-orang sebegini sangatlah berbesar hati jika kita menegur mereka!

..mungkin juga mereka ini sedia memahami erti hidup pada memberi, kan? =)

Alhamdulillah. Thank you Allah! for everything..


rezeki!

jakun#excited

Jun 8, 2013

Pokoknya...


Setiap kali menyusuri tol Sg Petani Utara untuk pulang ke rumah, aku pasti memandang pokok sehelai sepinggang ini, yg letaknya bersebelahan lebuhraya, berhadapan pula dgn tempat parking Amanjaya Mall. Ahh sungguh indah di pandangan mata!. Klasik. Lagi-lagi bila waktu senja. Sunset. Ohhh teruja! Bilalah agaknya dapat berhenti untuk mengambil gambar barang sekeping dua dengannya. Sungguh aku jatuh chenta dgn ciptaan Tuhan yg sebegini rupa!

Hari ini memandangkan cuaca sangat baik dan kebetulan pula aku melalui kawasan ini hampir jam 7 malam, setelah difikir-fikir aku lantas memberi signal untuk membelok ke kiri langsung menuju ke kawasan lapang tempat parking di hadapan Amanjaya Mall. Lengang. Tak ada orang. Bahagia!

Asyik sungguh aku snap gambar yang ntah apa-apa. Ahhh pedulikan. Yang penting 'moment!'

Setelah puas bermain dengan kamera dan langit malam pun melabuhkan tirainya, aku bergerak pulang. Aku keluar ke pasar malam semula di Taman Ria Jaya tanpa ingatkan suatu benda ni lagi. Setelah pulang ke rumah dan unpack barang dari kereta, barulah aku teringat akan sesuatu. Henset di mana?? Ahh sudah..


Cari di dalam kereta, cari dalam beg, dalam bilik, guna henset emak miscall, semuanya sudah tetapi masih tidak ketemu lagi. Allah.. aku sudah mula membayangkan akan post status di fb malam ni seperti, "Makluman: henset saya hilang. IAllah akan guna nombor yg sama. Jadi tolong pm /msg nombor anda semua ataupun kalu ada sesapa nk bagi hadiah henset pun bolehh hehe"..

Inilah harga yang perlu dibayar untuk mendapat ruang snap gambar dgn pokok sehelai sepinggang di tepi highway. Ohhh Tuhan.. Ak berjeda seketika. Masih belum berpuas hati. Lalu aku ambil kunci kereta dan keluar semula menuju ke tempat parking Amanjaya Mall.  Mujurlah Amanjaya Mall tidak jauh sangat dari rumah. Sekelumit harapan masih ada. Mana tahu tercicir mungkin. Yang penting usaha! Jika tidak ada, tidak mengapa. Mungkin ini takdirnya. Jadi aku redha.


Sampai di situ, alamak gelap gelita. Hanya ada lampu kereta. Kawasan parking terbuka tu luas maa! Aku mulakan kerja mencari. Sambil-sambil tu dok call menggunakan henset emak. Di kiri kanan tepi semua tidak ada. Aku berjalan ke belakang kereta sambil di telinga masih melekap henset emak membuat miscall berulang-ulang sejak tadi, dari kejauhan aku nampak seperti ada cahaya berkerlip-kerlip. Semacam hensetku! Laju aku berlari ke arah itu. Alhamdulillah i found u! Seb baik henset cap ayam ja. Mau iphone 5 ka atau yg sewaktu dengannya kaa, aduss lagi jiwa kacau aku dibuatnya sebab dok pikiaq bnda mahai hehe.. Ahamdulillah 'ala kullihal! Terima kasih Allah!

rasanya masa dok gigih snap ni ak tertinggai dia ats bumbung keta dah hahaha
Moral of the story:
1) Sila gantung henset di leher atau simpan terus dalam beg, jangan bawak keluar langsung sewaktu nak bergambar sakan
2) Selagi ada sinar harapan, teruskan usaha!


ALLAH loves those who don't give up!

p/s: drama again huh?? sorryyyy! =p

Jun 7, 2013

Turn to HIM =)

Dulu..aku pernah bermimpi, ingin keliling dunia membantu sesiapa sahaja. Aku ingin ke Mesir, Gaza, ke Kemboja, Aceh dan ke mana sahaja mengikut misi bantuan kemanusiaan terutamanya. Ahh minat sungguh diriku dengan aktiviti seumpama itu! Paling penting, aku nak jadi seorang 'HELPER'! Ya itu suatu kenyataan yg pernah ditulis dalam ruangan cita-cita sewaktu dalam sebuah program di tahun satu semasa kuliah di universiti.

Sekarang, sesudah  hampir dua tahun usai kuliah, Tuhan benar-benar mengotakan segala keinginanku suatu masa dahulu! Tuhan benar-benar memberi ruang kpd aku untuk merealisasikan cita-citaku untuk menjadi seorang 'Helper'dalam erti kata yang sebenar. Dalam segala ruang lingkup kehidupan! Alhamdulillah Mesir sudah ku jejaki (menuntut ilmu walau hanya 2 bulan lebih tetapi amat bermakna bagiku), kemudian mengenali IMAM (International Muslim Aid Malaysia, sebuah NGO) yg baaaanyak membuka ruang untuk aku "reaching the ummah" seperti yang aku pernah angankan suatu masa dahulu, mengikut misi bantuan ke Kemboja pun sudah, mengikut trip Amal ke Indonesia juga sudah, alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah! Tinggal lagi aku hanya perlu terus celik mata dan jiwa bersyukur atas segalanya serta mesti berlapang dada dengan segala ketentuan-NYA.

Find the hikmah. Ayat yang aku sering utarakan kepada teman-teman dahulunya. Ya Allah, aku lupa. Sentiasa! Bahagian rezeki yang tidak akan diambil orang. Itu janji-MU yang pasti. Ya Allah teguhkan hatiku yang mudah goyah. Tetapkan hati ini. Engkau mengetahui apa yang tidak kami ketahui.

----manusia mungkin akan mentertawakan angan-angan dan impian kita tetapi Tuhan tidak pernah mentertawakan segala angan-angan dan impian kita walau sekecil, seremeh dan sepelik apapun. Therefore, turn to HIm! =)

Jun 5, 2013

ohsem!





..he always wins my heart! My lovely "double A!" - Asyraf Aiman, anak buah

Jun 4, 2013

masterpiece


                           




...paSsion =)

May 16, 2013

G U R U

Dahulu, saya begitu kepingin mahu makan gula-gula kapas. Untuk seorang kanak-kanak berusia 5-6 tahun, keinginan untuk makan gula-gula kapas bukanlah suatu kepelikan. Tetapi ayah selalu tidak pedulikan permintaan saya yg satu ini. Setiap kali ke pasar malam dan lalu di hadapan pakcik penjual gula-gula kapas, saya akan menarik-menarik baju ayah untuk berhenti. Tetapi ayah tetap tidak peduli. Pura-pura tidak mendengar rengekan saya.

Sehinggalah pada suatu hari sewaktu menziarahi saudara di Alor Setar, sepupu saya mengajak ke kedai. Kebetulan di kedai itu ada dijual gula-gula kapas. Wah inilah peluang! Saya minta dibelikan gula-gula kapas tersebut. Alangkah girangnya hati tatkala tangan mencapai gula-gula kapas tersebut! Saya makan di sepanjang jalan dgn penuh perasaan. Sebaik sahaja tiba di rumah saudara, terus saya khabarkan kepada ayah,

'Haa ayah tengok ni. Ceq dah beli dah aih gula-gula kapas. Suruh ayah beli, ayah takmau beli sangat!'

Ayah senyum-senyum tengok saya lalu berkata, "Haa syok ka makan benda tu? Sedap? Lekat celah gigi ja"

"Eleh!" hati saya sedikit membengkak. Apalah ayah ni. Benda ni bukan mahai pun, tu pun ayah takmau beli. Saya merungut di dalam hati. Sebagai seorang sahaja anak ayah, saya agak terasa hati. Iyalah, masakan tidak hanya soal gula-gula kapas yang tidak seberapa ringgit itupun ayah seperti berkira.

Tetapi, apabila sudah dewasa barulah saya faham. Kenapa banyak keinginan saya tidak tertunai. Kebiasaannya anak seorang mudah dapat apa shj yg dihajati. Tetapi tidak untuk seorang saya. Ayah tidak mahu mengajar saya bermewah-mewah. Kata ayah apabila saya minta dibelikan sesuatu, 'Ayah dulu orang susah. Pi sekolah pun tak pakai kasut. Nak beli apa pun semua susah sebab kami orang susah. Kalau hendak sesuatu kena kerja cari duit sendiri baru boleh beli'. Saya akan terdiam saat ayah berkata begitu.

Ayah nak saya usaha. Itu sebenarnya.

Tetapi saya agak perasan ayah agak tidak berkira bila masuk bab buku. Jika kemana-mana dan lalu di hadapan kedai buku, ayah akan ajak saya singgah. Walaupun tidak beli apa-apa, sekadar pusing-pusing ronda jamu mata. Mungkin inilah puncanya saya punya daya tarikan yg kuat dgn kedai buku. Ahh tetapi tetap tidak cemerlang pun. Saya masih ingat beliau selalu mengulang kata, "kami dulu tak ada peluang belajar mcm zaman hampa. Susah. Sekarang peluang banyak. Kita nak taknak sahaja".

Ayah juga merupakan orang yg bertanggungjawab dengan kegilaan saya terhadap kamera. Sejak kecil ayah sudah mengajar saya cara-cara untuk mengambil gambar dari sudut yang betul. 'Rule-of-Third' mungkin sudah diajar masa ini tetapi saya yg tidak faham haha.. Ayah sudah biasakan saya memegang kamera dan memberi kepercayaan kpd saya utk shoot. Walaupun hanya dengan kamera kodak biasa tetapi pesonanya bisa membuat saya ingat sampai sekarang!

Oh maafkan saya!! Saya hanya rindukan seorang 'guru' saya yang ini =)

SELAMAT HARI GURU buat semua warga PENDIDIK! Khususnya kpd;

-ibu bapa, keluarga
-Cikgu Sam, Tadika Kemas Tok Bedu
-warga pendidik SK Kg Tok Bedu + KAFA
-warga pendidik SMKA Al-Irshad, KISAS (seketika)
-warga pendidik UIAM
-teman-teman serta sesiapa sahaja yang pernah memberi ilmu, mengajari aku walau hanya sesuatu di setiap persinggahan dalam hidupku!

TERIMA KASIH atas segalanya! Semoga Allah merahmati kalian di mana sahaja kalian berada. Fi amanillah wa barakallahufikum!~

May 6, 2013

Gelombang Anak Muda

Young voters, ahlan2. Please get ready for the next 5years =) Bagus juga ada tempoh lgi 5 tahun ni, maksudnya makin ramailah anak muda di bawah umur yg boleh mengundi bila tiba pilihanraya seterusnya nnti. Sekarang pun dah banyak penipuan dan ketidaktelusan terang-terangan kita boleh nampak dalam PRU 13 ni. Jadi anak muda sudah boleh menilai dari sekarang. Tetapi jika tidak mahu buka mata lagi dan sengaja menjadi golongan yang pekak dan tuli, sungguh saya tidak tahu apa yang harus diperkatakan lagi...

Apa guna belajar tinggi-tinggi hingga masuk universiti tetapi minda kelas ketiga masih dimiliki? Bukankah generasi muda adalah pewaris tampuk kepimpinan negara pada masa akan datang?

Ayuh anak muda, jom sama-sama kita tambah ilmu di dada supaya menjadi golongan terpelajar yang lebih terbuka mata dan minda serta tidak mudah diperdaya atau dimanipulasi sewenang-wenangnya! Gelombang 'young voters' sangatlah mampu memberi impak yang besar terhadap pilhanraya Malaysia. Kami sayangkan dan cintakan Malaysia! Ya Allah tunjukkanlah kebenaran, hancurkanlah kezaliman dan kebatilan..

Generasi X, Y Penentu Masa Depan Politik Negara (dah lama tak baca BH, tpi tiba2 terjumpa ni. Interesting! 'Gelombang-anak-muda' is coming. Get ready!)



Apr 18, 2013

Rahmat

How beautiful, is this worldly life
But not a soul shall remain
We all come into this world
Only to leave it one day
I can see that everything around me
Rises then fades away
Life is just a passing moment
Nothing is meant to stay

This worldly life has an end
And it's then real life begins
A world where we will live forever
This beautiful worldly life has an end
It's a just bridge that must be crossed
To a life that will go on forever

So many years, quickly slipping by
Like the Sleepers of the Cave
Wake up and make a choice
Before we end up in our graves
O God! You didn't put me here in vain
I know I'll be held accountable for what I do
This life is just a journey
And it's taking me back to You

So many get caught in this beautiful web
Its gardens become an infatuation
But surely they'll understand at the final stop
That its gardens are meant for cultivation


للهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه

Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba’ah,

wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya)

Tuhan melambai-lambai lagi hambaNya ini yg seringkali mengundang kemurkaanNya. Allah..Betapa Tuhan terlalu Menyayangi dan Mengasihi hambaNya! Terima kasih Tuhan.
Perjalanan mencari hidayah dan rahmat Allah! Bismillah!~

 

Apr 16, 2013

Taubat

Doa akan menjelma, melainkan kita tak sungguh-sungguh berdoa. Have faith in HIM!


Apr 14, 2013

Saya katakan..

Ada yg cakap mereka tak suka politik apatah lagi utk melibatkan diri serta mempunyai apa jua kaitan dengan politik. Saya katakan, suka ataupun tidak, kita tetap tidak dapat lari daripada menjadi intipati sesebuah kehidupan berpolitik. Kita tetap tidak dapat lari daripada menerima kesan dan tempias politik. Kerana, hakikatnya kitalah pelakunya. Kitalah subjek dalam sesebuah permainan kehidupan. 
Kitalah yang akan hidup dan menjalani kehidupan seharian di bawah sebuah kepimpinan. Harga minyak naik, harga barang naik, saman AES, kos belajar yang tinggi, bukankah semua itu melibatkan diri kita? Memberi tempias dan kesan yang terlalu ketara buat kita?? Sebab kitalah pelakunya! Suka atau sengsara kitalah juga yang saban hari akan tetap menanggungnya.. 

Dari sudut pandang yang lain, jenayah berleluasa, rasuah di mana-mana, zina menjadi perkara biasa, remaja dirasuk hiburan menggila, realiti Tv yang ntahapa-apa, hukuman dan undang-undang tidak dilaksanakan dgn sewajarnya, bukankah semua hal ini ternyata melibatkan kita sebagai isinya?? Apakah kehidupan sebegini yang kita mahukan? Di mana nilai keharmonian sebuah kehidupan berTuhan? 

Supaya kita tidak terus-terusan menjadi mangsa keadaan, ayuhlah lakukan sesuatu sementara peluang telah diberikan. Sebagai subjek utama dalam sebuah permainan kehidupan, kita ada kuasa untuk mengubah keadaan. Kuasa MENGUNDI. 

Pilihlah kepimpinan yang boleh menjamin kesejahteraan hidup bukan sekadar di dunia tetapi akhirat juga. Hidup dalam keadaan kadar jenayah terkawal, anak-anak mendapat pendidikan percuma, kos sara hidup yang tidak membebankan, harga minyak dan harga barang berpatutan, tiada lagi tol dan saman AES, rumah dan kereta mampu dimiliki, tidakkah semua itu menguntungkan kita sebenarnya..? Bukan lagi hanya mengenyangkan perut sebelah pihak sahaja.. 

Hidup dalam negara berkebajikan bukan lagi angan-angan seandainya kita bijak membuat keputusan. Saya pilih mengundi!

Apr 12, 2013

Asal Jumaat mesti semangat!






..Untuk manusia Tuhan tidak pernah memberi kisah yang sia-sia =)..

Dahulu, impian nak masuk sekolah sains, alhamdulillah dapat tawaran ke SMS Tun Syed Sheikh Shahabudin. Namun terpaksa ditolak atas sebab-sebab tertentu dan terpaksa terima tawaran ke SMKA Al-Irshad..Tak pernah terlintas langsung dan tak pernah teringin nk masuk sekolah agama. Masuk Irshad dgn hati yang paksa rela gila. Bebai.

Kemudian, di matrik UIA, bermula sebagai seorang pelajar sains Biologi yg sepatutnya end up sebagai pemegang ijazah Sains Bioteknologi ataupun BioMedik. Tetapi, semester terakhir di matrik tiba-tiba terdetik di hati, awat tak tukar ke nursing. Gilo ke hapa! Tak pernah terfikir langsung nak end up keja sbg nurse satu hri nnt.,Malah siap pernah underestimate kerjaya nurse lgi ada la. Tapi, kerja Tuhan siapa tahu kan? Setelah menganalisis diri dgn terperinci, istisyarah dan istikharah alhamdulillah Allah mudahkan jalan dpt tukar ke nursing semasa minggu orientasi di univ. Alhamdulillah skrg dah grad pun, Bachelor of Nursing (Hons), UIAM.

Pastu, kali pertama dapat kerja nurse, Allah campakkan ke maternity hospital! Again, tak pernah terlintas nak menjebakkan diri ke bidang midwifery (perbidanan). Never! Yang ada dalam senarai pilihan ialah Emergency Department ataupun ICU.

Sekarang, semakin jatuh chenta dgn midwife pula. Am falling in love in midwifery! Siapa sangka kan...Yang tak pernah terlintas di fikiran itulah sebenarnya yang terbaik Tuhan nak berikan. Kita je selalu tak perasan..akulah tu. Hikmah itu perlu dicari, diselak. Barulah kita nampak.. Percaturan Allah tak pernah salah kan?

Apapun sekarang, kena simpan sat segala impian dan angan-angan. Ada misi yg lebih besar perlu didahulukan. InshaAllah setelah selesai apa yg sepatutnya, spread the wings and fly high! yeah!!
InshaAllah pasti akan ada bahagian rezekiku yang takkan diambil orang =) Have faith in HIM!~

(Maaf mencalar mode PRU sat. Tpi asal malam Jumaat je mesti semangat! hehe gomenasai!....Selamat Hari Jumaat)

Apr 10, 2013



Holding back... La khiyar. Kal 'adah =)







Mar 15, 2013

Segalanya Allah yang punya

Tuhan senantiasa mendengar.

Walau sedalam mana kita sembunyikan segala suara hati, hatta hingga ke lubuk hati yang paling dalam sekalipun DIA tetap sahaja tahu segala apa isi hati. Seringkali aku impikan dapat menonton "matahari-merah-telor-mata-kerbau" di dada langit saat senja menjelma. Kalaupun tidak kedapatan seperti itu, aku suka benar jika dapat bertemu dengan "matahari-kuning-keemasan-gilo" ataupun golden hour yang menghiasi langit sekali sekala. Jika ada pun, seringkali sahaja aku terlepas peluang merakam fotonya dengan lensa kerana selalu sahaja ia menjelma di kala aku sedang memandu kereta. Itulah, aku fikir-fikirkan seperti mahu sahaja memasang kamera di hujung jari supaya mudah untuk terus snap jika kedapatan apa sahaja yang menarik di pandangan mata..hmm..

Namun, semalam kerajaan hati bersorak-sorai bersuka-ria kerana diizinkan Tuhan bertemu dengan si-merah-telor-mata kerbau- sewaktu menjejak Negeri Indera Kayangan. Kemudian hari ini, di bumi Mutiara sekali lagi diizinkan-Nya untuk bertemu dengan yang serupa! Subhanallah!

Haza min fadli Rabbi =) Kurnia Tuhan terlaluuuuuu banyak. Semuanya DIA punya. Kita langsung tak punya apa-apa..Faqir semata-mata. Itupun kita selalu lupa. Akulah khususnya..Tuhan, bagilah aku sempat taubat sebelum aku mati. Ameeen!

Salam Jumaat~


Semalam...di negeri Indera Kayangan

Hari ini...dirakam oleh sahabatku Cikgu Fiza


                           






"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni