Mar 30, 2012

Jangan pernah mendahului nasib


Ketika dalam perjalanan menuju ke KL Isnin lalu,  Allah menguji dgn cuaca hujan di sepanjang jalan bermula dari Taiping. Kemuncak ujian ialah bila sudah masuk ke sempadan Selangor, sekitar kawasan Lembah Beringin, hujan sungguh maha lebat. Inilah hujan yg paling paling paling lebat yg saya pernah tempuhi setelah bertahun-tahun memandu kereta. Saya ingatkan hujan dalam perjalanan ke Melaka suatu masa dahulu yg paling lebat, rupanya tidak. 


Lebat yg amat sehingga pasang wiper yg paling laju pun macam tak pasang wiper. Lampu kereta hadapan, tepi, belakang semuanya sudah tak kelihatan, emergency light yg dipasang kereta lain juga sudah tak kelihatan. Segala-galanya tak nampak. Tengok depan hanya nmpk air yg seperti dicurah-curah dgn baldi. Nak berhenti dan saya memang nak berhenti di tepi jalan tapi tak boleh sebab tak nampak jalan. Cuaca gelap. Line putih terus hilang dari pandangan. 


Segala kerisauan ada. Takut terlanggar kereta depan dan tepi serta takut dilanggar kereta lain juga. Memang tak nampak apa-apa. Lalu saya hanya straightkan stereng supaya tetap lurus di lorong sedia ada. Masa tu sungguh saya rasakan seperti akan mati pada bila-bila masa dan saya mula berserah segalanya kepada DIA. Mulut tak henti-henti memohon pertolongan daripadaNYA dan memang rasa nk nangis. Saya mohon Tuhan ampunkan segala dosa saya dan segalanya. 


Sepupu saya Nurshuhada Ahmad yg duduk di sebelah sudah diam tak terkata. Kami seolah-olah sedang bertarung nyawa! 


Sejujurnya saya rasa sudah tidak sanggup untuk meneruskan perjalanan yg punya 1001 risiko yg menanti! Tetapi memang tidak ada harapan untuk berhenti. Lalu, saya cekalkan hati untuk meneruskan perjalanan walaupun saya tidak pasti apakah kesudahannya. Apa yg pasti, saya mesti tetap terus pergi! Itu sahaja pilihan yg ada. Kawasan ribut hujan ini tidak boleh tidak mesti saya lalui dan mesti saya tinggalkan dengan segera. Saya pasti bahawa kawasan ribut hujan ini tetap ada penghujungnya. Saya tidak boleh mendahului nasib!


Setelah melepasi persimpangan keluar ke Lembah Beringin, ternyata hujan mula reda. Di hujung jalan sana saya nampak biasan cahaya mentari! Allah Maha BEsar.. 
Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah! 


Baru berjaya menarik nafas lega dan terasa sakit sangat jantung seolah-seolah dihempap batu. Macam kena mild heart attack pun ada. Paroxysmal kuasa sejuta!


..dan setelah itu, saya belajar sesuatu.. 


Bahawa dalam hidup ini, betapa besar, hebat atau apa sekalipun dugaan yg melanda kita tetap perlu maju ke hadapan. Kita tetap perlu terus bergerak. Terasa makna 'Life must go on' betul-betul difahami dalam ertikata yg sebenar.


Kita tidak boleh menyerah kepada nasib. Kita tidak boleh membiarkan nasib memperkotak-katikkan hidup kita sewenang-wenangnya. Walau apa cara sekalipun, kita mesti berusaha selagi terdaya! Kita tidak boleh mati sebelum waktunya!


Walaupun saya terasa seperti nasib saya pada waktu itu ialah akan mati pada bila-bila masa tetapi saya percaya selagi Tuhan tak izinkan sesuatu itu berlaku, selagi Tuhan kata belum tiba masanya, maka terus-meneruslah yakin dengan-Nya dan jangan sekali-kali berputus asa dengan-Nya.


Jangan pernah mendahului nasib! =)


[.....saya semakin mamahami makna ungkapan ini yg Andrea pernah nukilkan dalam tetralogi Laskar Pelanginya =) ]



Mar 15, 2012

Thursday's Favourite!

Sg Tengas


otw ke Padang Cempedak




Teratak Tok! =)

Subhanallah today is just amazing!


Mar 7, 2012

Larian Kehidupan


Larian kehidupan

Tak pernah surut dengan rintangan dan dugaan

Senantiasa membutuhkan kekuatan

luaran mahupun dalaman

Menuntut mujahadah berterusan!

Jangan pernah mengalah sebelum tiba ke akhir garisan!!

Tuhan tahu tapi menunggu =)



Mar 5, 2012

Bulan 3, Lima

'Bila abah Pia balik?'


"Bulan 3, lima!" jawab sepupu saya.


'Hah??'


..dan setelah dijelaskan oleh nenda, saya ketawa terguling-guling. Barulah saya mengerti bahasa si kecil itu.


BULAN TIGA, LIMA.


yakni..


Daddy's birthday =) semoga tenang di sana ayah.
Semoga Allah jauhkan ayah drpd azab api neraka. Semoga Tuhan ampunkan segala dosa ayah. Tuhan jangan hukum ayah saya atas segala kesalahan saya. Maafkan saya kerana tidak mampu menjadi anak yg baik, menjadi qurratu a'yun kepada anda berdua.
Asifah ya abi! ..ana leyssa bintu kuwaisah!


Daddy..,i just want u to know that i really really really (infinite) miss u! saya nk bagitahu ayah yg saya sgt sedih sebab tak mampu jadi anak yg baik. saya nk bagitahu ayah juga yg saya seorang yg sangat tak kuat dan semakin lemah. Ada manusia-manusia buat saya hilang percaya pada sebuah janji dan harapan. Sampainya hati mereka! 
Ada masa dan ketika saya rasa macam dah letih untuk terus berbuat baik sebab saya teringat Hidayah pernah kata, "orang baik ni memang selalu kena pijak kepala". Betulkah ayah..? Tapi saya ni baik ke sebenarnya..?? Tapi saya tetap ingat dalam Quran banyak kata yg Allah suka dan banyak ganjaran buat mereka yg beriman dan mengerjakan kebajikan. Semoga saya salah seorang daripada golongan itu. Doakan saya ya. Ok saya nak bagitau ayah itu sahaja. 


Semoga kita ketemu nanti di negeri abadi!

Mar 4, 2012

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni