Apr 16, 2011

Khabaran hari Jumaat

Give thanks to Allah!

Give thanks to Allah
For the moon and the stars
Praise Him all day
For what is and what was.
Take hold of your Eeman
Don't give in to Shaitan
O you who believe give thanks to Allah.
Allahu Ghafur, Allahu Rahim, Allahu yuhibo el Mohsinin
Hua Khalikuna Hua Razikuna wa hua ala qulli shayyin Qadir

Allah is Ghafur, Allah is Rahim, Allah is the One who loves the Mohsinin
He is the Creater, He is the Sustainer and 
He is the One Who has power over all

-Give Thanks to Allah, Zain Bhikha





Ini ialah tomato.
 Aku bukan nak cerita pasal tomato dan sejarah tomato serta salasilahnya. Taknak cerita pasal apapun sebab minda tengah kering kontang sebarang idea melainkan hanya bertumpu pada reseacrh yang sedang merangkak-rangkak macam hapa hahaha padan muka diri sendiri..kehkehkeh..

Erm berbalik kepada tomato. Aku bukanlah penggemar tegar tomato. Setakat termakan dalam masakan ke, dalam burger ke salad ke boleh la layan lagi tetapi kalau nak makan mentah-mentah macam tu jerrr hohoo gua serender de! Pernah muntah kot...wakaka..tak tabah langsung!

..akan tetapi bila tiba-tiba sahaja ada seorang rakan memberi sebungkus plastik cherry tomato terus dari ladang ni fuhh..aku tengok dia atas bawah je. Dia bagi dekat Zyla. Kebetulan aku ada di bilik Zyla masa tu. Hmm aku tengok Ati makan selambe jerr macam makan kacang kuda. Aku pegang sebiji yang paling kecik tetapi lepas tu letak balik. Aku geleng-geleng haishh tak boleh..tak boleh.. Muntah free saja nanti.

Akan tetapi dalam hati ada perasaan tak puas hati. Terasa nak cabar diri. Nak cuba jugaklah! Aku ambik sebiji. Paling kecik sekali. Bismillahiraahmanirrahim! Aku pejam mata. Ekpresi muka dah terlebih gaya macam hapa. Sangat tak boleh blah. Memaksa diri untuk kunyah..huuu.. huu..berusaha..berusaha..dan tiba-tiba eh..?! Macam ok je!! Ambil lagi yang kedua kemudian ketiga dan seterusnya. Wahh aku sudah boleh tolerate dgn tomato mentah! Yeah berjaya akhirnya! Tahniah untuk diri sendiri. Sila cuba lagi.

Nak cerita apa nih weh? hahaha..
Nak ceritanya.. it's all about your mind. Kalau fikir benda tu susah, tak boleh.. jawabnya memang tak bolehlah. Kalau fikir boleh, tak susah serta mampuuu.. maka bolehlah!
Di mana ada kemahuan di situ ada jalan
Nak seribu daya, taknak boleh blah!
hahahaha

It's all about your mind =)


Masjid UIA Kuantan.. still under construction. bila zaman nak siap pun entahlah..

Apr 9, 2011

..geli punya pasal

camouflage







Marlina Mohd Zain sudah pandai menggunakan G12! Alhamdulillah.. tahniah!
....err sebenarnya dia geli nak pegang menatang tu! huahuahua

Apr 8, 2011

...Be Strong!

Are you swimming upstream in oceans of blue? 
Do you feel like your sinking? 
Are you sick of the rain after all you've been through? 
Well I know what you're thinking 
When you can't take it 
You can make it 
Sometime soon I know you'll see 

'cause when your in you're darkest hour 
And all of the light just fades away 
When you're like a single flower whose colours have turned to shades of gray 
Well hang on and be strong 

Where taking each step one day at a time 
You can't loose your spirit 
Let live and let live forget and forgive 
It's all how you see it 
And just remember keep it together 
Don't you know you're never alone 

'cause when you're in your darkest hour 
And all of the light just fades away 
When you're like a single flower whose colours have turned to shades of gray 
Well hang on, and be strong 

No you're not defeated 
And soon you'll be smiling once again 
Then you won't have to feel it 
Let it go with the wind 
Time passes us by 
And know that you're aloud to cry 

'cause when you're in your darkest hour 
And all of the light just fades away 
When you're like a single flower whose colours have turned to shades of gray 
Well hang on and be strong 

-Be Strong, Delta Goodrem

Apr 6, 2011

Langkah Bermula...




Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Akhirnya selamat selesai sudah kami mengharungi kertas terakhir peperiksaan terakhir universiti semalam. Final paper for final sem, final year. Hamdallah..

Terasa bagai baru semalam sahaja mendaftar diri di kampus Kuantan setelah tamat matrikulasi UIA di Petaling Jaya selama 2 tahun. Terasa-rasa lagi yang diri ini masih bergelar pelajar sains hayat yang sepatutnya menyambung pengajian dalam bidang Bio-medic setelah masuk kampus Kuantan. Akan tetapi perancangan Allah itu ternyata rapi dan sukar dijangkau akal fikiran manusia. Minit-minit terakhir perjuanganku di matrikulasi, Allah menjentik hati.

 'Why not nursing?'   

Ya Tuhan... rencana apa pula kali ini...?

Sungguh tidak pernah terlintas di hati bahawa aku akan memilih jurusan kejururawatan ini. Malah sejujurnya dalam kamus hidupku, aku pernah memandang rendah terhadap kerjaya jururawat. Ahh bingung! 3 bulan terakhir di matrikulasi bikin aku benar-benar bingung dengan arah tujuan hidup..

Lalu aku ambil keputusan untuk istikharah dan istisharah selama 3 bulan itu. Aku tanya pendapat ramai orang tentang keputusan yang bakal dibuat ini. Aku pulang ke Irshad bertemu Cikgu Rafidah, Cikgu Shimah, Ustazah Alawiyah serta beberapa orang guru lain lagi untuk bertanyakan pandangan mereka. Aku naik turun bilik Mdm Jannah, pensyarah Fizik di matrikulasi untuk berdiskusi tentang rencana terbesar yang bakal dibuat dalam hidupku. Aku tanyakan kepada sesiapa sahaja yang boleh memberi pandangan. Aku buat analisa diri sendiri, menilai diri sendiri, apa potensi diri yang ada, apa kelebihan, apa kekurangan serta apa kecenderungan diri. Lalu aku bandingkan antara nursing dan bio-medic apa lebih apa kurangnya dan yang mana lebih kena dengan diri ini. Sungguh selama hayat ini aku tidak pernah membuat keputusan sebesar ini!

Dalam tercari-cari arah tujuan hidup, aku serahkan seluruh jiwa dan raga serta segalanya kepada-NYA. Tidak putus-putus aku berdoa siang dan malam andai ini yang terbaik buat diriku maka permudahkan jalannya. Permudahkanlah segalanya! Kerana aku sangat percaya bahawa DIA mengetahui segalanya. DIA tahu apa yang terbaik untuk hambaNYA. Dia tahu apa yang kita tidak tahu!

..dan akhirnya setelah masuk ke kampus Kuantan sewaktu minggu orientasi permohonanku untuk menukar jurusan diterima. Allahuakbar... Tidak tergambar perasaan waktu itu. Aku tidak pernah rasa gembira serupa itu. Hatta semasa mendapat keputusan SPM dahulu pun aku tidak rasa sebegini. Allah..Gembira sehingga mengalir air mata! Ya benar.. aku menangis. Aku menangis kerana terlalu terharu! 

Tuhan telah tunjukkan jalan maka aku tidak ada alasan untuk tidak meneruskan perjuangan. Dan perjuangan itu tidak pernah terhenti. Hari ini ia sekadar berhenti singgah seketika untuk melepaskan lelah di stesen kehidupan yang pertama. 

Siri kehidupan fasa pertama telah berlalu semalam dan hari ini siri kehidupan yang sebenar dan utama baru sahaja bermula.

Arghh rupanya masih banyak perkara yang belum diketahui dan perlu dipelajari! 

Benarlah ilmu Allah itu teramatlah luas sehingga tidak dapat diukur dengan segala apa pun. Berkelanalah di atas muka bumi ini untuk terus mengutip segala mutiara dan segala ilmu yang tersadai luas di lautan kehidupan agar kita bisa menjadi manusia yang berguna dan bermanfaat kepada agama dan selainnya. 

Jadilah manusia yang berjiwa hamba kerna kita tak punya apa-apa bahkan terlalu banyak berhutang dengan-Nya!






Wajah-wajah ceria yang akan dirindui...

Apr 3, 2011

Way out to stress

Holding on to anger is like picking up a hot coal to throw at someone else.. You are the one who gets burned...



Kanak-kanak euphoria

Kalau takut dilambung ombak..... (sila sambung sendiri..)

Meniti hujung usia..

Ingin terbang sebebas burung!




In whatever u do, keep trying until u reach your goal!

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni