Jul 16, 2013

Mereka dan Kita

Kalau bukan bulan Ramadhan pun banyak kita jumpa 'mereka' ini, apatah lagilah bila dalam bulan Ramadhan. Siapa 'mereka'? Mereka yg meminta sedekah di bazar ramadan, dkt entrance bank @ di mana-manaa, mereka yg memohon sumbangan dan derma itu ini utk golongan yg memerlukan. Kebanjiran mereka-mereka ini hmm agak-agak sebab apa ya? Mereka memang jujur atau menipu?

Untuk seorang saya, biarlah alasan apa yg mereka berikan sekalipun kerana saya percaya itu urusan mereka dgn Tuhan, (hang muhong hang jawab la dgn Tuhan nanti), saya tetap percaya dalam setiap bahagian rezeki kita pasti tetap ada bahagian orang lain juga dan saya percaya inilah PELUANG yg Tuhan bagi untuk kita menjana pahala. Peluang memang banyak. Nak rebut atau tidak itu terserah kpd kita. Infak itu kan salah satu cabang keberkatan hidup?

Tak terasa ka kehadiran 'mereka' ini seperti--- "woi2 kami mai nak bantu, nk bagi peluang hampa generate saham akhirat ni"--?hehehe..

Tidak kisahlah hendak hulur seringgit dua atau sekupang dua sekalipun yg penting kita TERASa nak memberi. Kalau tidak mahu memberi sekalipun tidak mengapa. Tidak berdosa. Jangan mengata tak ketahuan hala haa itu mengundang dosa. Sebab siapa tahu, dgn keadaan diri kta yg senantiasa banyak dosa ni, mungkin ni caranya utk bersihkan, hapuskn segala dosa, tambah keberkatan hidup dannnn sebab tulah rupanya Allah hadirkan 'mereka' ini kpd kita, kan??!
(Sebab tulah 1hri nnt saya nak jadi kaya tpi tak cinta harta! ok tlg doa.)
Emm saya fikir begitu. Anda bagaimana?

No comments:

Post a Comment

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni