Oct 1, 2010

Bagus Tetapi Hancus

Selamat hari Jumaat!


Semalam sangat tenang. Wad pun tenang. Tak sibuk macam malam sebelumnya. Allah tapi bila tenang lama-lama sangat ni aku mula la gelisah. Sebab  kerja semakin kurang untuk dibuat dan mata mulalah dok bagi signal. Lawan jarr lawan!


Sudahnya aku pergi duduk dekat kaunter depan sebelah radio sambil buat report dekat case note patient dan belek-belek apa yg patut kot ada kerja yang tertinggal ke apa ke apa ke sambil telinga melayan SinarFM. Sesekali aku g buat round tengok patient.


Em ada satu cerita. Lebih kurang dalam pukul 12 lebih aku dengan Amy tolak trolley untuk buat observations. (Observations = check BP, pulse, respiration rate, temperature, pain score). Sampai dekat cubical yang last sekali tiba-tiba ada seorang budak medic sebuah universiti atas sket dari KL turut serta. Sebelum tu aku dah menyedari kehadiran dia dengan kawannya yang sedang sibuk menelaah case note patient di meja tengah. Ok fine.


Dia mula buat ramah. Bertanya itu dan ini. Amy je yang layan. Aku diam je. Malas nak ambil kisah. Ayat-ayat dia bunyi macam tak sedap untuk didengari. Mula rasa macam tak senang hati. Tapi takpe. Aku bo-layan dulu perasaan tak senang itu. Kemudian dia bertanya sinis kepada Amy,


'Oh lepas habis ni korang takde buat apa dah la? Korang gi tido laaa?'


Haishh mamat ni apesal. Fikir panjang sket boleh tak? Cuba think out of the box sket. Aku semakin rasa tak senang. Aku masih lagi mendiamkan diri.


Amy jawab,


'Banyak lagi keja nak buat. Tulis report blablabla'


Hmmm...


Tiba-tiba dia tanya soalan lain pula,


'Eh korang minggu depan posting kat HUKM kan? Posting apa haa?'


Amy jawab,


'Haah posting kat HUKM. Em posting Oncology, ICU'


'Hah? Posting Onco? Ish peliknya posting korang. Buat pe korang nak posting Onco? Ish peliknya...' sinis dia bersuara.


Kali ni memang tak boleh tahan.


'Yelah nanti kalau nak up chemo semua nurse yang buat. Bukannya doctor. Doctor bukannya tahu sangat punnn' itu ayat yang terkeluar dari mulut.


'Eh asyik nak perli je dari tadi' dia membalas.


'No. Tak perli. But I'm telling you the truth ok' ....dan beberapa ketika selepas itu dia pun blah.


Nah ambik ko! Free je dapat 1 dose dengan aku. Sapa suruh cari pasal. Nak ikut kami buat kerja mulut tu dok diam-diam sudahlah. Ini tak. Lebih baik diam dari berkata-kata la wei kalau kata-kata lu tu boleh menyakitkan hati orang. Apa daa.. Meh sini aku suruh ko basuh berak seorang patient je dah la. Try buat aku nak tengok. Ko mampu? 


Apesal la kepala otak tu jumud sangat? Kepala otak janganlah letak dekat kepala lutut. Haishhh pantang sungguh aku orang underestimate karier masa depan aku nih. Apa nurse ni lekeh sangat ke haa? Sedar tak bro yang satu hari nanti ko akan keja satu team dengan nurse? Mampu tak doctor nak survive tanpa nurse? Lu pikir la sendiri bro. 


Yang tak boleh blahnya dan buat aku nak ketuk-ketuk kepala sangat, bro kopiah kat kepala tu aku rasa baik ko takyah pakai. Simpan je kat dalam laci almari. Aku yang malu tau tak! Attire dah bagus tapi attitude hancus. Apa cerita nih? Tolonglah berakhlak mulia sket. Takkan la kopiah kat kepala tu buatkan minda ko jadi lebih tertutup dan tak berkembang maju? Haiilaaa... Nilah dia golongan soleh tetapi aneh, bak kata Izzah.Ini baru jadi student medic ni bukannya real doctor lagi. Kalau beginilah sikapnya haiilaaa aku tak tahu nak cakap apa..


Doctor yang non-Muslim boleh je behave well, apesal doctor Muslim tak mampu? Malu plak aku dengan Dr. Joy dan Dr Shakil yang sangat bagus sikap mereka, boleh je say hi masa jumpa kita, cakap baik-baik waktu nak minta tolong itu dan ini. Kita pun rasa sejuk je dengar dan memang rasa nak tolong. Manner! Manner! Tolonglah...


Kepada bakal-bakal doctor di luar sana, tolonglah behave. Susah sangat ke nak berakhlak mulia? Mahal ke harga untuk berakhlak mulia? Kata Izzah lagi, lebih baik jadi orang biasa-biasa yang berakhlak mulia daripada jadi orang soleh tetapi aneh.


Think about it.

1 comment:

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni