Oct 22, 2010

24hrs on the road

19.10.2010
Jam sudah menunjukkan pukul 8.15malam. Aku baru bergigih memakai telekung. Berkejaran menuju ke surau yang terletak di aras dua ini juga. Isya' masuk pukul 8.05 malam. Allah confirm kena masbuk dah ni!


Setibanya di surau, saf hadapan sudah penuh. Kemudian terperasan kelibat Ramlah, ex-roomate di hujung sana. Dia menegur,

'Hajar dah tau kan?'
'Tau apa?'
'Ayah Farah dah tak ada'
'Farah?? Farah mana?'
'Farah Faiqah lah'
'Hah??Allah...'
Lantas aku berlari semula ke bilik kerana mahu mengkhabarkan kepada Anje. Kata Anje, Anje baru sahaja dapat mesej. Allah Allah.. Aku meraup wajah. Terasa jantung berdetak dengan kencangnya. Lalu aku bergerak semula ke surau untuk mengadap Ilahi.
Seusai solat, aku bersiap seberapa segera kerana mahu mendapatkan Farah secepat mungkin. Tangga ke blok M5 didaki hingga ke tingkat 4 sana. Bilik Farah dikerumuni. Aku tatap wajah Farah. Dia kelihatan sugul sekali. Sedih, hiba semuanya berpadu. Aku melangkah setapak dua ke hadapan memegang tangan Farah dan kemudian memeluk dirinya. Dia merangkul kemas. Menangis semahunya di bahu ini. Menangislah sahabat. Menangislah sepuasnya andai itu yang dapat mengurangkan sesak di dada. Seketika terimbau, beginilah juga keadaan diriku sewaktu menerima berita mengejut tentang pemergian ayahanda. Deja Vu.

Farah sahabat seperjuangan sejak di Irshad. Aku mengenali Farah sejak di tingkatan 3 sebelum dia berhijrah ke Irshad sewaktu kami tingkatan 4. Dialah guru add-math terbaeekk pernah aku kenali. Sangat sabar mengajar diriku yang mangkuk hayun sungguh bab ilmu hisab nih.Semoga Allah menganugerahkan ketabahan dan kesabaran luar biasa buat kamu.


Keluarga Farah menetap di Sarawak sejak setahun yang lalu kerana ayahnya ditugaskan mengajar di sana. Arwah meninggal maghrib 19.10.2010 setelah collapse secara mengejut sewaktu sedang membuat dialisis. 2-3 hari sebelum itu arwah sudah masuk wad kerana tidak sihat.
'So cemana nih? Nak balik Kulim dengan sapa lagi?'
Akhirnya setelah sedikit perbincangan dibuat ak akan memandu kereta Farah bersama Huda dan Aida menemani dan konvoi dengan kereta sepupu Farah yang baru tiba dari Terengganu sebentar tadi. Kereta Farah akan ditinggalkan di rumahnya nanti bagi memudahkan pergerakan mereka sekeluarga kerana segala benda kan ada di rumah di Sarawak sana.

Dekat pukul 10 jugaklah kami baru bertolak. Menghala ke KL terlebih dahulu kerana mahu mengambil Faris, adik Farah di Darul Quran, Kuala Kubu Bharu. Setibanya di KL plan berubah. Kami menghala ke Kota Warisan, Sepang untuk mengambil dua orang lagi sepupu Farah. Faris sudah selamat bergerak pulang bersama salah seorang bapa saudara mereka. Setibanya di Kota Warisan, kami berehat seketika di rumah Che Su, ibu saudara Farah. Makan, minum sedikit untuk menjana tenaga bagi menempuh pengembaraan di malam hari.

20.10.2010
Hampir jam 2.30 pagi kami meneruskan perjalanan ke utara. Huda mengambil posisi sebagai driver pula. Huda memandu hingga kami tiba di hentian Bukit Gantang, Perak untuk menunaikan solat Subuh. Kemudian kami tukar posisi kembali. Perjalanan diteruskan hingga kami tiba di rumah Farah di Taman Angsana, Kulim sekitar jam 8 pagi. Sarapan dan rehat seketika untuk menjana kekuatan diri.

Ummi Farah dan adik-beradiknya yang lain akan bertolak dari Sarawak sekitar jam 11 pagi kerana itulah flight terawal yang ada. Manakala jenazah pula dijangka tiba di airport Penang sekitar jam 4 petang. Oleh sebab itu, aku dan Huda mohon untuk mengundur diri lebih awal sket kerana esoknya aku exam final paper kedua heee...Aida memilih untuk tidak pulang bersama.

Disebabkan Farah mahu keluar mengambil Kak Long di airport Penang sekitar jam 10.30 pagi maka aku dan Huda tumpang sekaki. Selepas mengambil Kak Long di airport, Farah menghantar kami ke stesen bas Butterworth. Alhamdulillah kami dapat bas ke KL pukul 12.30 tengah hari.

Bab transit bas nih memang keja biasa ak dok buat. So tarahal punya! Nak tunggu bas direct Butterworth ke Kuantan malam je baru ada. Lambatlah macam tu. Macam biasa aku minta abang kaunter Mara Liner untuk check availability tiket KL-Kuantan siap-siap. Dia kata ada. So bereh. Beli tiket siap-siap. Settle. Naik bas je terus tido tak ingat dunia! Sedar-sedar dah masuk KL. Waktu itu jam hampir pukul 5 petang. Kami masih punya banyak masa untuk pergi ke Stesen Pekeliling dan menanti bas ke Kuantan pada jam 8.30 malam nanti. Tiba-tiba Huda berkata, 'Jaq aku lapar la..'. Lantas aku berpaling, ' Macam mana hang tau aku pun nak cakap macam tu?' Hahahaha dan kami pun ketawa...

Sejurus turun bas di hentian bas sementara Bukit Jalil, kami ambil Star LRT. Menuju ke satu destinasi yang di luar jangkaan. Kahkahkah.. Times Square. Sebab sehala je nak ke stesen Titiwangsa di Pekeliling nanti. Heee..

'Jaq, sedar diri sket. Hang tu exam esok tau' Huda mengingatkan.
' Ye baikkk..'

Alhamdulillah selamat tiba di Kuantan sekitar jam 11.45 malam dan Aina telah siap sedia menanti kami di dalam Viva Putih di hadapan Restoran Safwa di Terminal Makmur..

21.10.10
Dan aku pun pergi exam pagi tadi dengan bahagianya...Exam, exam ah. Kawan, kawan ah!~

2 comments:

  1. the things speak for itself.

    boleh digunakan dalam apa sahaja keadaan.kalo nak ikut nurse or doctor punya part, kalo dah terang gunting tertinggal dalam perut, tulah namanya res ipsa..the things will speak for itself, xperlu lagi nak bukti apa-apa lagi. terang benderang sudah ada negligence. sama jugaklah if nak apply utk khidupan kita, kalo dah terang benda tu salah, xperlu nak tutup2, tegakkan benang yang basah, cover2 lagi..the thing will speak for itself!

    me-
    heading to complete law degree. in a mood of completing my crime investigation paper. lately, i feel that wanna join Police Force.=(

    ReplyDelete
  2. hehe yup perfectly correct! boleh ja nak join police force pun kalau mampu tarahal punya!

    ReplyDelete

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni