Apr 15, 2010

bila waktu telah berakhir...

esok nak balik dah
ish sekejap la pulak
walhal aku bukannya cuti lagi sebenarnya =p
hmmm

inilah waktu yg paling mensampahkan jiwa dan raga aku
liat sungguh nk mengemas barang
haha what to do..
bukannya dekat nak balik selalu Kuantan-Penang
tok dah semangat buatkan ketupat ba'da maghrib tadi
aku pulak semangat buat moist choc lagi 
hehe sebagai bekalan utk perjalanan esok


19hb akan kembali ke rumah itu semula
rumah sakit di Kuantan pulak kali ni tapi sebulan jelah sebelum ke rumah sakit Temerloh kembali
psychiatry ward + eye,nose,throat ward menanti


hari tu sebelum final exam sudah posting di Operation Theater dan Emergency Department 
walaupun cuma 3 minggu, 2 minggu di OT dan hanya tak sampai seminggu pun di ED =(
tapi pengalaman waktu itu super best
sangat suka posting di ED
dan terasa bakal bekerja di ED bila dah habis sekolah nanti insyaAllah biiznillah
sebab tak terasa masa berjalan bila keja di ED
tengok-tengok jam eh2 dah habis syif rupanya
7jam berlalu mcm tu je
di ED jugak lah aku belajar banyak sangat benda
kalau dulu mcm hampeh plus jakun je nak belek emergency trolley
at least sekarang dah boleh ingat dalam laci first ada ubat apa semua
dan tahu kendalikan defibrillator
buat ECG pulak macam dah pro gile haha konon...
yelah sekejap2 dik buat ECG kt patient tu, patient ni
on the way nak gi ambik barang utk buat benda lain ni, pantang doctor nampak kelibat sket
dik yang katil sebelah kepada sebelah tu eh 1
pastu katil depan sana 2 blablabla
hahaha macam order teh tarik pun boleh laaa
sampai  OnNee pun dah boleh jadi nurse ECG heee..kata sorang staff nurse tu laa
juga belajar prepare untuk intubation bila doctor dan nurse minta tolong itu ini
walaupun mcm hancus bila keluar stesen prep utk intubation dalam OSCE huahua
belajar buat buddy splinting buat pertama kalinya
mula2 buat wound irrigation utk luka yg fresh terus dari ladang punya
huduh gile la aku balut
takde seni langsung
itu aku cakap dalam hati la bila da siap semua ngeeee
malu siot
then bila doctor dah check semua n gauze pun macam dah dipenuhi darah semula
maka aku buang balutan lama dan balut semula
yeah kali ni baru ada seni hehe
practice makes perfect haaa?
dan di ED juga aku dapat banyak peluang utk buat intermuscular injection
terutamanya utk inject ATT (Anti Tetanus Toxoid) as prophylaxis di bahu
dan inject Tramadol 75mg iaitu sejenis painkiller 
this time bukan kick your ass tapi inject your ass


dan sesungguhnya aku sudah mengantuk dan perlu tidur sekarang kerana esok mahu menempuh perjalanan yang sedikit jauh =)

No comments:

Post a Comment

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni