Oct 5, 2012

How about us?

Semalam ada saudara dkt rumah mnta tlg sy bawa mereka ke Penang (island part) utk menziarahi saudara mereka yg bakal menunaikan haji. Turut serta dalam kereta ialah anak mereka, YU, yg usianya sebaya dgn saya tetapi dia insan istimewa.. Ya dia memang istimewa. Anak Sindrom Down ini pandai bertutur walaupun ada sesetengah sebutannya agak pelat di telinga. Dia pandai menguruskan diri, memahami araha
n dan pendek kata dia memang macam org biasa. Alhamdulillah itu anugerah Tuhan untuk dia. Bezanya, cara dia berfikir belum cukup matang seperti usianya.

'Pandai Yu lipat telekung. Kemas' saya memuji.
" Yu memang selalu lipat baju di rumah. Ni balik satgi nak kena lipat banyaaak lagi baju. Semuaaa baju Yu lipat" seronok dia bercerita complete dgn gaya.
'Semua baju?? Wahhh rajinnya Yu!'
"haaa semua la. Em Yu tolong mak masak jugak. Potong-potong ja lah. Nanti be-saq baru boleh masak-masak blablablabla..."
Saya senyum dengar dia bercerita. Seronok. Terhibur.

Namun, ada satu perkara yg memang menjentik jiwa. Sebelum bertolak pulang, kami solat maghrib di rumah bapa saudara YU di Taman Pekaka. Kami solat bergilir-gilir. Ketika saya sedang melipat telekung di belakang Yu, dia sedang menadah tangan berdoa. Suaranya jelas di pendengaran saya. Sengaja saya lambat-lambatkan melipat telekung kerana mahu memasang telinga mendengar butir bicaranya yg memang menarik perhatian saya.

Gaya dia berdoa lagaknya seperti seorang budak tadika menuturkan doa sebelum makan, satu persatu patah kata. Tetapi penghayatannya.. mashaAllah! saya tak rasa kita yg punya akal sempurna mampu punya penghayatan sebegitu setiap waktu..

"Ya Allah..ampun-kan-lah do-sa-do-sa-ku. Do-sa ke-dua ibu bapa-ku..
"Ya Allah..be-ri-lah ke-ja-yaan kepada adikku. Bagilah dia berjaya Ya Allah..Bagilah dia berjaya..
"Ya Allah.. te-ri-ma kasih Ya Allah. Te-ri-ma ka-sih. A-ku ber-syukur Ya Allah.. A-ku ber-syukur..Ameeen"

Dia meraup wajah. Saya tarik tangannya untuk bersalam. Saya lihat mata dia berkaca! Ada juraian air mata membasahi pipi. Allah.. Allah.. Terlalu kudus dan ikhlas dari hati! Panjang dia berdoa tetapi hanya ini yg berjaya sy tangkap dengan jelas..

Walaupun Allah tidak memberi dia akal yg sempurna tetapi tanda ingatan dan terima kasihnya pada Allah begitu menebal dalam jiwa. Kita bagaimana...??

Maka nikmat Tuhan yg manakah yg kamu dustakan..?

Selamat hari Jumaat!!

No comments:

Post a Comment

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni