Oct 20, 2012

Doa

Semalam, sewaktu menunggu emak check-up di GH Penang, sy menyambung pembacaan karya Prof MKI, Bersyukur Saat Diuji. Tinggal sikit saja lagi tetapi gagal dihabiskan sejak hari tu lagi haduii..Menghampiri bab2 terakhir ini, semakin seronok pula isi-isinya..saya suka part Prof menyentuh tentang konsep berdoa. Sebab setelah direlatekan dgn diri sendiri, ianya benar2 membuka mata serta seluruh isi kepala otak saya.. 
Kita ni manusia, sebolehnya bila kita berdoa tu, kita nak Allah tunaikan doa kita seberapa segera yang boleh. Katakan malam ni berdoa, sebolehnya esok pagi celik mata kita nak doa itu dah dimakbulkan Allah. Takpun, saat ita berdoa tu, kita nak Allah makbulkan la-la tu la jugak! haduii.. Tapi itu semua tak mustahil sebab memang Allah berkuasa untuk tunaikan doa hambaNYa atau lakukan apa sahaja hanya dengan sekelip mata. Allah Maha Berkuasa. Kun Fayakun. 

Ataupun, ada kalanya kita merasa sudah terlalu puas berdoa sehingga sudah berputus asa serta tidak larat lagi untuk berdoa. Sudahnya kita gigih mencari dan meminta orang lain mendoakan kita dengan alasan kita sudah banyak kali berdoa.. Ohh alasan itu.. 

Realitinya, tiada jalan pintas. Tiada magik. Allah nak kita memahami konsep berdoa secara tulus kepadaNya. Berdoa berdoa berdoa. Bak kata Sunan, kekuatan doa itu sangatlah dahsyat!

Sedar ataupun tak, kadang-kadang kitalah yang menjadi penyebab doa kita tertunda. Kita yang menunda doa kita. Kita yang jadi penyebab doa kita terhijab. Doa-doa kita terhijab dengan dosa-dosa kita.. Allahu Allah.. Saya merujuk kpd diri sendiri.. 

Sedar ataupun tak, kadang2 setelah banyak kali berdoa tetapi Allah tak makbulkan juga, kita mula rasa bosan. Kawan-kawan, ada kalanya Tuhan tidak terus tunaikan permintaan hambaNya tetapi DIA beri pertolongan. DIA beri jalan!! Kita je yang tak perasan..Subhanallah! Cuba fikirkan.. Tufakkir tufakkir!! 

~Hanya yang mahu berfikir mampu menterjemahkan apa yang cuba Tuhan sampaikan..Allahu AKbar!

No comments:

Post a Comment

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni