Sep 28, 2011

Nilah budak-budak

Hari ini aku mendapat seorang murid tambahan.


Aku suruh dia jawab soalan. Dia sampai terbaring-baring terpejam mata dok fikir jawapan. Tapi aku rasa soalan aku tidaklah sekejam atau sesusah mana serupa tahap dewa ke apa..alah setakat 1 + 2, 2+3, 5-2 aku rasa pejam mata pun boleh jawab. Tapi aku tengok dia fikir macam nak gila. Lalu aku pun tanya;


'Amar, pasaipa tak kira guna jari. Kan senang'


'Ish, Amar dok fikir ni..dok fikirr'


'Laa...kira jelah pakai jari Amar..'


'Ish Amar nak fikir, nak fikirr. Amar takmau pakai jari..'


Aku tengok dia serupa orang tak ketahuan lagi dengan tangan memegang muka sambil kaki terangkat ke atas. Dahsyat budak ni mengerah otak untuk berfikir.


''Ya Allah..Amar, pasaipa la Amar takmau sangat kira guna jari? Kan senang boleh dapat jawapan terus'


"Ish tu macam budak-budak la!'


..jawapan Amar sangat tak boleh blah. Aku nak tergelak. Tapi nak jaga hati dia punya pasal aku paksa diri untuk tahan gelak.


'Oooh ok. Macam budak-budak..habis tu Amar ni apa?'


'Amar dah besaq la!'


Aku geleng-geleng kepala dan tersenyum dengan tawa yg bersisa..Lalu aku biarkan sahaja dia dengan caranya menyelesaikan soalan sehingga selesai. 


Nilah dia budak-budak!


Inilah dia kanak-kanak yang berjiwa besar, yang mindanya sentiasa berjalan untuk meneroka sesuatu yang baru. Dia sudah tahu ada jalan mudah untuk tiba ke destinasi akan tetapi dia tetap juga mahu mencabar dirinya mencari sesuatu kelainan. Menarik bukan?? 


Jika dia yang baharu darjah satu itu mampu berfikir sedemikian rupa apatah lagi kita ini yang semakin hari semakin dewasa. Ayuhlah teman berani mencuba! Carilah sesuatu kelainan dalam arah tuju hidup kalian agar bisa terlakar sesuatu yang istimewa di kanvas kehidupan =)


Dare to be different~

Murid sedia ada.. Ilya Fasya

Dia yang bernama murid tambahan

   ..tulisan seorang budak lelaki darjah satu. Aku terkagum sbb jarang jumpa bdk laki tulisan lawa!

p/s: home tutoring is soo0oo ....!!! arghh can't put into words..Only Allah knows =)

2 comments:

  1. Fasya anak Mak Cik Ya eh ?
    Amar sapa plak ?

    ReplyDelete
  2. ha'ah anak makcik Ya. Amar tu anak buah makcik Ya jgk

    ReplyDelete

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni