Apr 14, 2013

Saya katakan..

Ada yg cakap mereka tak suka politik apatah lagi utk melibatkan diri serta mempunyai apa jua kaitan dengan politik. Saya katakan, suka ataupun tidak, kita tetap tidak dapat lari daripada menjadi intipati sesebuah kehidupan berpolitik. Kita tetap tidak dapat lari daripada menerima kesan dan tempias politik. Kerana, hakikatnya kitalah pelakunya. Kitalah subjek dalam sesebuah permainan kehidupan. 
Kitalah yang akan hidup dan menjalani kehidupan seharian di bawah sebuah kepimpinan. Harga minyak naik, harga barang naik, saman AES, kos belajar yang tinggi, bukankah semua itu melibatkan diri kita? Memberi tempias dan kesan yang terlalu ketara buat kita?? Sebab kitalah pelakunya! Suka atau sengsara kitalah juga yang saban hari akan tetap menanggungnya.. 

Dari sudut pandang yang lain, jenayah berleluasa, rasuah di mana-mana, zina menjadi perkara biasa, remaja dirasuk hiburan menggila, realiti Tv yang ntahapa-apa, hukuman dan undang-undang tidak dilaksanakan dgn sewajarnya, bukankah semua hal ini ternyata melibatkan kita sebagai isinya?? Apakah kehidupan sebegini yang kita mahukan? Di mana nilai keharmonian sebuah kehidupan berTuhan? 

Supaya kita tidak terus-terusan menjadi mangsa keadaan, ayuhlah lakukan sesuatu sementara peluang telah diberikan. Sebagai subjek utama dalam sebuah permainan kehidupan, kita ada kuasa untuk mengubah keadaan. Kuasa MENGUNDI. 

Pilihlah kepimpinan yang boleh menjamin kesejahteraan hidup bukan sekadar di dunia tetapi akhirat juga. Hidup dalam keadaan kadar jenayah terkawal, anak-anak mendapat pendidikan percuma, kos sara hidup yang tidak membebankan, harga minyak dan harga barang berpatutan, tiada lagi tol dan saman AES, rumah dan kereta mampu dimiliki, tidakkah semua itu menguntungkan kita sebenarnya..? Bukan lagi hanya mengenyangkan perut sebelah pihak sahaja.. 

Hidup dalam negara berkebajikan bukan lagi angan-angan seandainya kita bijak membuat keputusan. Saya pilih mengundi!

No comments:

Post a Comment

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni