Aug 24, 2012

JANGAN!

Orang yg tak pakai tudung...mungkin kesilapannya hanya di bab itu sahaja. Ada yg sudah sedia mengerti segala hukum-hakam yg telah Tuhan tetapkan tetapi masih tak punya kekuatan, tidak kurang juga dgn segelintir yg buat-buat tak faham dan juga terus-menerus memberi alasan. Teman, bukankah hidayah itu milik Allah?? Apa jua sebab dan alasan, itu urusan dia dengan Tuhan. Tugas kita sesama insan perlu
saling mengingatkan supaya kita semua semakin dekat dengan Tuhan. Bukannya semakin jauh dari Tuhan..

Mungkin kekurangan dia hanya pada bab menutup aurat, tetapi siapa tahu mungkin dia seorang yg kuat berdoa supaya niatnya utk berubah dipermudahkan, siapa tahu mungkin dia seorang anak yg baik dan tidak pernah melawan, siapa tahu mungkin juga dia seorang yg sangat menjaga hubungan sesama rakan dan taulan.

JANGAN MUDAH MENGHUKUM ORANG.

Sebab kerja menghukum bukan kerja manusia tetapi kerja Allah. Sebab hidayah tu tetap dan selamanya milik Allah. Allah akan beri kpd siapa yg Dia kehendaki. Setiap orang ternyata punya kekurangan dan kelebihan masing2. Apa yg penting kita punya usaha utk mendapat syurga Allah.

Org yg lengkap berpakaian menutup aurat, mungkin utk bab itu dia dah settle. Alhamdulillah.. tetapi siapa tahu mungkin juga dia punya 1001 kekurangan dan kelompangan pada bab lain seperti kurang ajar dgn ibubapa, busuk hati suka mengata orang dan sebagainya. Apakah dgn berjaya menutup aurat tetapi punya mulut longkang kita menjamin kita dapat masuk syurga? Contoh..

Maka, apa jaminan kita utk masuk syurga? Allahu Allah.. Bukankah jalan utk ke surga itu luas? Kita tak tahu amalan kita yg manakah yg sebenarnya akan melayakkan diri kita utk mendapat tiket ke surga. Kita tak tahu yg mana satu sebenarnya amalan kita yg Allah pandang dan ada nilainya di sisi Allah. Boleh jadi amalan yg kita banggakan selama ni sebenarnya tak punya nilai pun di sisi Allah. Allahu Allah.. Sebab tu kita kena sentiasa berusaha utk perbaiki diri kita dari semasa ke semasa.

Al-Kahfi ayat 103-104:
Katakanlah (Muhammad), apakah perlu Kami beritahukan kepadamu tentang orang yg paling rugi perbuatannya?," "(Iaitu) orang yg sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia sedangkan mereka mengira telah berbuat sebaik-baiknya..."

saya selalu belek ayat ni..kalau saya tersalah tafsir dan tersalah faham tentang mafhum ayat ni maka tolonglah perbetulkan.. Cuma apa yg dpt saya katakan, ayat ini buat saya fikir tak sudah. Ayat ini buat saya teropong diri saya sedalam-dalamnya..

Maka JANGAN, jangan dan selamanya JANGAN mudah menghukum orang..Teringat pesanan Ust Abd Kadir Aljoofre di TV9, "..Siapa kita nak hukum orang lain..?"

(....peringatan buat diriku yg alpa. Eid Mubarak! esok baru nk start cuti raya hehe better late than never!)

No comments:

Post a Comment

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni