Jan 14, 2010

Mengapa....?

Salaam

ramai bertanya


kenapa?

mengapa?


bukankah sudah tahun 3?

kerja gila ya?

Ya aku amat sedar dan tahu aku pelajar tahun 3
yg bakal memasuki tahun akhir hanya beberapa purnama lagi


kerana aku baru tersedarlah

tersedar yg diri bakal melangkah ke fasa terakhir alam sarjana muda
tersedar yg aku rupanya tidak punya banyak masa
tersedar bahawa aku belum menyumbangkan apa-apa


Kerja Tuhan Siapa Tahu
suka pada bait-bait kata Faisal Tehrani dalam novel TungguTeduh Dulu


Sesungguhnya Allah lah pemilik hati dan jiwa hamba

diri yg penuh hina
noda dan dosa

DIA gerakkan juga
walau sudah mampir ke garis tamatnya

DIA gerakkan hati yg sekian lama terlena
utk bangkit memberi sesuatu

masih ingat petikan kata yg sering digunakan seorang teman sewaktu zaman sekolah

lebih kurang bunyinya

'Negara telah banyak menyumbangkan apa jua kepada anda tetapi apakah pula sumbangan anda terhadap negara?'

Majlis Perwakilan Pelajar

tidak pernah terlintas di benak
sungguh

aku bukan mengejar nama
apatah lagi mengejar glamor

juga bukan kerana suka-suka
utamanya aku tidak ketagihkan kuasa

sesekali tidak

dan selamanya tidak

kerana aku amat dan terlalu sedar

aku bukan siapa-siapa


hanya cuma

atas dasar
mungkinkah ini sumbangan yg boleh aku lakukan sebelum melangkah keluar daripada sekolah taman ilmu dan budi?
apakah ini bakal menjadi sumbangan terakhirku utk agama tercinta?
Ya mungkin ini penyebabnya mengapa DIA gerakkan hati ini
di saat-saat sebegini
Ya mungkin ini puncanya hati menjadi galau lewat kebelakangan ini
ahh mimpikah aku?
mengigau kot...

Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yg tidak kita ketahui
Percaturan Allah tak pernah salah jar!


berpegang pada

'The real life begins when you step out from the university'

di situ cabaran sebenar bermula

aku percaya


lantas aku sekadar ingin teman-teman mengutip sebanyak mungkin pengalaman sewaktu zaman belajar

sebagai bekalan utk menghadapi cabaran sebenar di luar sana

kerana aku percaya pada pentingnya' Experiential Learning'

ku kira jika akademik sahaja ianya tidak benar-benar cukup utk meneruskan survival hidup
kerana realitinya
kita bakal berhubungan dgn kehidupan
suatu ruang lingkup yang penuh dengan perkara tak terdugakan

maka atas alasan itulah 'i want to have more options for skills subject in IIUM Kuantan Campus'
kerana taman ilmu dan budi kampus Kuantan ini masih ketandusan subjek-subjek skills jika ingin dibandingkan dgn kampus induk
juga andai diberi ruang dan peluang
memperbanyakkan program2 Health Promotion
dengan tema 'All for Health' to attain 'Health for All'
because 'Health is Wealth'
[medical-based campus -->serving the nation, educating the ummah]

dari kaca mata seorang aku yg tak punya apa-apa dan bukan siapa-siapa

begitulah yg aku bisa lihat

namun atas alasan apa sekalipun
sesekali aku tidak akan mampu tegar utk berjuang dan merealisasikan apa-apa

tanpa bantuan dan sokongan teman-teman seperjuangan
aku amat butuhkan pandangan, teguran atau apa jua daripada kalian
please correct me if i'm wrong
selagi mana aku tidak melanggar syariat ingatkanlah diriku andai aku terlupa

sejujurnya aku amat takut
tambah-tambah lagi dgn ayat ketiga surah As-Soff

Ya Allah aku mohon ditabahkan hati dan perasaan
diberi kekuatan utk berjuang
demi matlamat yg satu
mencari REdha-MU

retorik semata-mata...? terpulanglah


May Allah bless~

1 comment:

  1. kembali ke gelanggang? doakan saya selalu akk. moga dijaga Allah...

    ReplyDelete

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni