Dec 23, 2009

Hari ini...

Salaam...

hari ini aku telah bersalah terhadap anje dan khai..
disebabkan aku mereka berdua turut tidak dapat masuk ke kelas Sis W di clinical skill lab.
ada sesi demonstrasi pagi ini.
maafkan aku anje dan khai..
kelas bermula 10.30 dan kami pula tiba 10.35am.
ada sebab di situ tetapi tiada yg bertanya mengapa sebaliknya hanya memandang sebelah mata dgn pelbagai tanggapan berbeda.
seorang sahabat yg kebetulan sudah tiba awal di sana memohon bantuan utk mengambil kiriman pos laju beliau yg ku kira amat penting baginya,di ofis mahallah.
hari ini staff ofis yg ku kenal itu tiada pula sebaliknya seorang muka yg agak baru menjelma
cuba menjelaskan situasi mengapa aku pula yg menggantikan shbt ku utk mengambil kiriman pos laju beliau dan sebagainya, namun
kakak si muka baru itu kelihatan terlalu ingin benar melakukan tugasnya hingga menjadi strict pelik
setelah puas memohon budi bicara beliau dan aku sambungkan talian kpd shbt ku kpdnya,
akhirnya barulah dia percaya.
hmm kerenah birokrasi..
dan harga yg perlu dibayar utk urusan itu adalah tidak dapat masuk ke kelas
silap aku juga sebenarnya...
aku mohon kepada staff lab utk memanggil Sis W agar aku bisa menjelaskan situasi sebenar dan supaya anje dan khai dibenarkan masuk kerana mereka sama sekali tdk bersalah
aku yg silap. aku puncanya. jadi hukum aku sahajalah.
namun aku sgt hampa dgn respon si kakak staff lab yg selama ini selalu sahaja bergurau mesra tetapi hari ini tiba-tiba reaksinya bagaikan kami tidak pernah bertemu bersua muka,
lagaknya seperti aku org baru di kuliyyah ini. mana pergi budi bahasa budaya kita?
tidaklah merajuk seperti Sunan yg membawa diri hingga ke Tanah Rencong tetapi
terkilan di situ kerana tidak diberi ruang utk menjelaskan keadaan..
terasa seperti tahanan ISA pula kerana dihukum tanpa bicara
maafin ak wahai anje dan khai..
kerna aku, kalian jua turut terjebak sama..

lalu kami membawa diri lepak di kerusi di luar lab sambil mencuba-cuba praktis sendiri dgn apa sahaja bahan yg ada di depan mata, menjadi kreatif.
terima kasih Ecah kerna sudi berkongsi ilmu mengajar serba sedikit tentang Tracheostomy, Ecah telah masuk lab utk sesi pertama tadi.

lantas aku terfikir..
kalau begitu, Lintang tak akan dapat masuk ke kelas setiap harilah jawabnya?
kerana selalu sahaja terlambat akibat dihalang buaya di tengah paya
hey hjr kamu nggak bisa membandingkan situasi Lintang dgn kamu ngerti?
ah tiba-tiba sahaja aku rindukan seorang guru persis Bu Mus yg amatttt menghargai anak muridnya yg gigih dtg mencari ilmu
aahhh itu Laskar Pelangi....

dan tiba-tiba juga ingatan melayang ke zaman selepas SPM sewaktu mengambil kelas bahasa penjajah di British Council..
Pernah suatu ketika aku terlambat ke kelas, bukan setakat 5 minit, 10 minit tetapi hampir 1 jam lewatnya. aku sudah keluar dari rumah sekitar jam 3 kerna kelas bermula jam 6
namun bas bernombor 52 masih tidak menampakkan diri hmpir 2 jam penantian
hampir menangis aku di situ tetapi aku tidak boleh patah semangat kerna ibu sudah bayarkan wang yurannya
kemudian berkejar-kejar pula mendapatkan feri utk ke seberang laut dan sesudah itu berlari-lari ke bangunan British Council yg letaknya di Jalan Weld Quay
hmm perjuangan utk mendapatkan ilmu nngak mudah ya?
dan bila tiba di pintu kelas,
Debbie guruku menyambut dgn wajah bahagia
'sorry i'm late. the bus didn't come blablabla...'
"oh really my dear? i'm so sorry to hear about that. Never mind, please have ur seat"
sungguh aku terharu dgn jawapan itu!

tapi hari ini...
ya mana mungkin kamu bisa menyamakan situasi dahulu dan sekarang hjr
itu satu kesalahan yg besar jika kamu cuba membandingkan sesuatu yg dahulu dan sekarang
ya aku yg silap
aku yg salah sebab lambat
aku bersalah kerana nggak punctual
aku juga mungkin silap jika cuba menuding jari terhadap bas 52 dan sebagainya
kelihatan aku cuba memberi alasan
tetapi
aku salah juga ya jika aku butuhkan org mendengar penjelasanku?

talk too much huh??

3 comments:

  1. Hajaq kun! sedihnya bc cita ampa..
    100%! serius! dh xde dah budaya mcm guru2 kita dulu2 kn? kdg2 di tgh perjlnn kita menuntut ilmu ALLAH ni ada shj cbrnnya..dan itulah ujian-Nya utk hamba2 yg terpilih spt kmu, khai dan ruby..
    All da best adikku! Smg berjaya menjadi Muslim Nurse kebanggaan umat!

    ReplyDelete
  2. Hajaq kun! sedih km bc cita ampa..100%! serius, dh xde dah cikgu2 yg consider klu kita terlmbat p kelas dsb. ada jgk tp jarang la..
    Tetapi itulah terkdg kita diuji dlm menuntut ilmu-Nya, mcm ampa, khai n ruby. Be strong ya!
    Smg berjaya menjadi Muslim Nurse kebanggaan umat!

    ReplyDelete

"Today is all that you have. Organize the hours of this day so that you make years out of minutes and months out of seconds. Seek forgiveness from your Lord, remember HIM, prepare for the final parting from this world and live today happily and at peace."

'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni